The Present State and Future Prospects of a Manpower Pool as Part of Project Business
Halonen, Sami (2012)
Tiivistelmä
This research focused on operation of a manpower pool within a service business unit in Company X and aimed to identify how the operation should be improved in order to get most out of it concerning the future prospects of the service business unit. This was done by analyzing the current state of the manpower pool related operations in means of project business, project management and business models. The objective was to deepen the understanding and to highlight possible areas of improvement. The research was conducted as a qualitative single-case study utilizing also an action research method; the research approach was a combination of conceptual, action-oriented and constructive approaches. The primary data was collected with executing a comprehensive literature review and semi-structured theme interviews.
The main results described how the manpower pool operates as part of the service business unit in project business by participating in different types of delivery projects; process flows for the project types were mapped. Project management was analyzed especially from the resource management point of view, and an Excel-based skills analysis model was constructed for this purpose. Utilization of operational business models was also studied to define strategic direction for development activities. The results were benchmarked against two competitors in order to specify lessons to be learnt from their use of operational business models. Tämä työ keskittyi työvoimayksikön toimintaan osana palveluliiketoimintayksikköä Yritys X:ssä ja pyrki selvittämään, kuinka sen toimintaa tulee jatkossa kehittää palveluliiketoiminnan tukemiseksi parhaalla mahdollisella tavalla. Työvoimayksikön toimintaa tarkasteltiin erityisesti projektiliiketoiminnan, projektinhallinnan ja liiketoimintamallien näkökulmasta. Tavoitteena oli lisätä ymmärrystä yksikön toiminnasta sekä tuoda esille mahdollisia toiminnankehittämiskohteita. Työ toteutettiin kvalitatiivisena, yksittäisenä tapaus-tutkimuksena, jonka toteuttamisessa hyödynnettiin myös toimintatutkimuksen menetelmiä; tutkimusote oli yhdistelmä käsiteanalyyttistä, toiminta-analyyttistä ja konstruktiivista otetta. Työn ensisijainen lähdeaineisto muodostui kattavan kirjallisuuskatsauksen ja puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden tuloksina.
Keskeisimmät tutkimustulokset kuvasivat kuinka työvoimayksikkö toimii osana palveluliiketoimintayksikön projektiliiketoimintaa osallistumalla eri tyyppisiin toimitusprojekteihin; eri projektityypeistä laadittiin omat prosessikuvauksensa. Projektinhallinta analysoitiin erityisesti resurssienhallinnan näkökulmasta, mihin tarkoitukseen kehitettiin Excel-pohjainen analysointityökalu osaamisten tarkastelemiseksi. Lisäksi tutkittiin operatiivisten liiketoimintamallien hyödyntämistä kehitystoimenpiteiden strategisen suunnan määrittämiseksi. Tuloksia verrattiin kahden kilpailevan yrityksen liiketoimintamalleihin.
The main results described how the manpower pool operates as part of the service business unit in project business by participating in different types of delivery projects; process flows for the project types were mapped. Project management was analyzed especially from the resource management point of view, and an Excel-based skills analysis model was constructed for this purpose. Utilization of operational business models was also studied to define strategic direction for development activities. The results were benchmarked against two competitors in order to specify lessons to be learnt from their use of operational business models.
Keskeisimmät tutkimustulokset kuvasivat kuinka työvoimayksikkö toimii osana palveluliiketoimintayksikön projektiliiketoimintaa osallistumalla eri tyyppisiin toimitusprojekteihin; eri projektityypeistä laadittiin omat prosessikuvauksensa. Projektinhallinta analysoitiin erityisesti resurssienhallinnan näkökulmasta, mihin tarkoitukseen kehitettiin Excel-pohjainen analysointityökalu osaamisten tarkastelemiseksi. Lisäksi tutkittiin operatiivisten liiketoimintamallien hyödyntämistä kehitystoimenpiteiden strategisen suunnan määrittämiseksi. Tuloksia verrattiin kahden kilpailevan yrityksen liiketoimintamalleihin.