Paikallisuus osuuspankkien kilpailuetuna - case OP-Pohjola-ryhmän jäsenosuuspankit
Peltola, Milla (2012)
Tiivistelmä
Tämä tutkielma osallistuu suomalaiseen osuusliiketoiminnan menestystekijöitä
koskevaan akateemiseen keskusteluun. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella
paikallisuuden merkitystä OP-Pohjola-ryhmän jäsenosuuspankkien
näkökulmasta ja tutustua syvällisemmin pankkiliiketoimintaan ja sen kilpailuetuihin.
Tutkimuksessa pyritään selvittämään, mitä paikallisuus on ja miten
se ilmenee osuuspankkien liiketoiminnassa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää,
mitä lisäarvoa paikallisuus antaa osuuspankeille sen kauempaa johdetuiden
kilpailijoiden strategioihin verrattuna, ja mitä edellytyksiä osuuspankeilla
on selviytyä jatkuvasti kiristyvässä kilpailussa. Tutkimuksen tavoitteisiin
pyritään vastaamaan analysoimalla Mika Rantasen osuuspankeista vuonna
2009 keräämää laadullista aineistoa.
Tutkimustulokset osoittavat, että osuustoiminnallinen pankkiliiketoiminta ja
paikallisuus tukevat toisiaan. Paikallisuus mahdollistaa osuustoiminnan ominaispiirteiden hyödyntämisen ja aikaansaa sen, että osuuspankit koetaan
usein kilpailijoitaan läheisemmiksi – osaksi paikallisyhteisöä. Tästä on merkittävä
hyöty OP-Pohjola-ryhmän jäsenosuuspankkien liiketoiminnalle. This study participates in the ongoing academic discussion considering the
success factors behind the Finnish co-operatives. In terms of banking and
competitive advantages, the objective of this work is to examine the actual
meaning of locality and its significance for Finnish co-operative banks belonging
to OP-Pohjola Group. Compared to other banks, locality as a cognizant
part of the business strategy characterizes these co-operative banks, and
taking this into account, this study tries to clarify the possible benefits of this
strategy approach. Collected by Mika Rantanen in 2009, a qualitative data
considering co-operative banks in OP-Pohjola Group was analyzed in order
to conduct this study.
The results show, that the concept of locality has an emerging role in cooperative
business. Locality seems to be in a key role of co-operative banking
by supporting its core strategies. Most likely, a local person having a local
identity chooses the local actor to do business with seeing it as the most attractive
option. As a conclusion, locality is very relevant for the economic efficiency
of banks of OP-Pohjola Group.
koskevaan akateemiseen keskusteluun. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella
paikallisuuden merkitystä OP-Pohjola-ryhmän jäsenosuuspankkien
näkökulmasta ja tutustua syvällisemmin pankkiliiketoimintaan ja sen kilpailuetuihin.
Tutkimuksessa pyritään selvittämään, mitä paikallisuus on ja miten
se ilmenee osuuspankkien liiketoiminnassa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää,
mitä lisäarvoa paikallisuus antaa osuuspankeille sen kauempaa johdetuiden
kilpailijoiden strategioihin verrattuna, ja mitä edellytyksiä osuuspankeilla
on selviytyä jatkuvasti kiristyvässä kilpailussa. Tutkimuksen tavoitteisiin
pyritään vastaamaan analysoimalla Mika Rantasen osuuspankeista vuonna
2009 keräämää laadullista aineistoa.
Tutkimustulokset osoittavat, että osuustoiminnallinen pankkiliiketoiminta ja
paikallisuus tukevat toisiaan. Paikallisuus mahdollistaa osuustoiminnan ominaispiirteiden hyödyntämisen ja aikaansaa sen, että osuuspankit koetaan
usein kilpailijoitaan läheisemmiksi – osaksi paikallisyhteisöä. Tästä on merkittävä
hyöty OP-Pohjola-ryhmän jäsenosuuspankkien liiketoiminnalle.
success factors behind the Finnish co-operatives. In terms of banking and
competitive advantages, the objective of this work is to examine the actual
meaning of locality and its significance for Finnish co-operative banks belonging
to OP-Pohjola Group. Compared to other banks, locality as a cognizant
part of the business strategy characterizes these co-operative banks, and
taking this into account, this study tries to clarify the possible benefits of this
strategy approach. Collected by Mika Rantanen in 2009, a qualitative data
considering co-operative banks in OP-Pohjola Group was analyzed in order
to conduct this study.
The results show, that the concept of locality has an emerging role in cooperative
business. Locality seems to be in a key role of co-operative banking
by supporting its core strategies. Most likely, a local person having a local
identity chooses the local actor to do business with seeing it as the most attractive
option. As a conclusion, locality is very relevant for the economic efficiency
of banks of OP-Pohjola Group.