Asiakastarpeiden kartoitus kuljetusten häiriöiden analysoinnin ja hallinnan kehittämiseksi
Tervonen, Nina (2013)
Tiivistelmä
Tämä diplomityö on tehty osana Logproof-tutkimushanketta, joka keskittyy häiriöttömyyden hallintaan logistisissa monitoimijaverkostoissa. Työn tavoitteena on selvittää logistiikkaintensiivisten yritysten tarpeita kuljetusten häiriöiden analysoinnin ja hallinnan kehittämiseksi ja siten ennakoivan riskienhallinnan edistämiseksi. Asiakastarvetietoa on kerätty hyödyntäen puolistrukturoituja haastatteluja ja tietoa on analysoitu käyttäen hyväksi sisällönanalyysiä sekä tulkintataulukkoa.
Kiinnostus kuljetusten häiriöitä ja niiden analysointia kohtaan on kasvamassa ja yrityksissä tiedostetaan hallintajärjestelmien ja analysoinnin tarve tulevaisuudessa. Kirjallisuuskatsauksen ja asiakastarpeiden kartoituksen avulla työssä on selvitetty yritysten nykytilaa kuljetusten häiriöiden hallinnan ja analysoinnin osalta ja tarkasteltu mahdollisia tulevaisuuden kehityssuuntia analysoimalla asiakkaiden näkyviä ja piileviä tarpeita.
Työssä on edellisten lisäksi tarkasteltu, kuinka havaitut asiakastarpeet ovat sovitettavissa yhteen case-yrityksen, Oy Lars Krogius Ab:n, ARS (Analytic Rou-ting Solution) -palvelun ominaispiirteiden kanssa. Työ tarjoaa tarvetietoa palvelun tulevaisuuden kehitykselle. This master´s thesis is conducted as a part of the Logproof research project, which focuses on security and safety management in logistic multi-stakeholder networks. The thesis aims to identify the needs of logistic-intensive companies for developing ways to analyze and manage disturbances in transport logistics in order to enhance proactive risk management. The customer need information was gathered by semi-structured interviews and the information was analyzed with the help of content analysis and the need interpretation table.
The general interest towards transport disturbances and their analysis is growing and companies are aware of the need of analysis and management systems in the future. With the help of the literature review and the customer need assessment, the current state of the transport logistics disturbance management and analysis in the companies is examined. In addition the possible future trends are considered by analyzing customers´ visible and latent needs.
The study examines how the perceived needs of the customers can be combined with the specific features of case company´s, Oy Lars Krogius Ab, ARS (Analytic Routing Solution) -service. The study offers need information for the future development of the service.
Kiinnostus kuljetusten häiriöitä ja niiden analysointia kohtaan on kasvamassa ja yrityksissä tiedostetaan hallintajärjestelmien ja analysoinnin tarve tulevaisuudessa. Kirjallisuuskatsauksen ja asiakastarpeiden kartoituksen avulla työssä on selvitetty yritysten nykytilaa kuljetusten häiriöiden hallinnan ja analysoinnin osalta ja tarkasteltu mahdollisia tulevaisuuden kehityssuuntia analysoimalla asiakkaiden näkyviä ja piileviä tarpeita.
Työssä on edellisten lisäksi tarkasteltu, kuinka havaitut asiakastarpeet ovat sovitettavissa yhteen case-yrityksen, Oy Lars Krogius Ab:n, ARS (Analytic Rou-ting Solution) -palvelun ominaispiirteiden kanssa. Työ tarjoaa tarvetietoa palvelun tulevaisuuden kehitykselle.
The general interest towards transport disturbances and their analysis is growing and companies are aware of the need of analysis and management systems in the future. With the help of the literature review and the customer need assessment, the current state of the transport logistics disturbance management and analysis in the companies is examined. In addition the possible future trends are considered by analyzing customers´ visible and latent needs.
The study examines how the perceived needs of the customers can be combined with the specific features of case company´s, Oy Lars Krogius Ab, ARS (Analytic Routing Solution) -service. The study offers need information for the future development of the service.