Yritysjärjestelyn toteutuneeseen kauppahintaan vaikuttavat tekijät – empiirinen tutkimus ulkoisen neuvonantajan suoriutumisesta yritysjärjestelyissä
Soppela, Tiia (2013)
Pro gradu -tutkielma
Soppela, Tiia
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201302221887
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201302221887
Tiivistelmä
Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia mitkä tekijät vaikuttavat yritysjärjestelyn
toteutuneeseen kauppahintaan. Lisäksi tämä tutkimus pyrkii vastaamaan
mikä on ulkoisen neuvonantajan rooli kauppahinnan muodostumisessa
sekä miten ulkoinen neuvonantaja suoriutuu erilaisista yritysjärjestelyistä. Tutkimuksen
syntyä motivoi vähäinen tutkimusten määrä pienten yritysten yritysjärjestelyistä;
yritysjärjestelyt toteutetaan usein puutteellisilla resursseilla ja epäonnistuneet
yritysjärjestelyt nähdään uhkana Euroopan unionin talouskasvulle. Empiirinen
tutkimus koostuu 104 toteutuneesta pienen yrityksen yritysjärjestelyn tilastollisesta
analyysistä. Pääsääntöisesti otosta on tutkittu keskiarvovertailulla (Ttesti
ja Oneway Anova) sekä korrelaatiotestauksella. Tutkimuksen tulokset osoittavat,
että arvonmääritys on merkittävimmin kauppahintaan vaikuttava tekijä.
Tämän lisäksi tilinpäätöstiedoilla on positiivinen yhteys kauppahintaan, kun taas
myyntiajalla tai preemiolla ei ole yhteyttä kauppahintaan. Sekä osake- ja liiketoimintakaupan
että sukupolvenvaihdosten ja yrityskauppojen välillä tehty keskiarvovertailu
osoittaa, että ulkoinen neuvonantaja suoriutuu ammattitaitoisesti erilaisista
yritysjärjestelytilanteista osaten huomioida näihin liittyviä erityispiirteitä. The objective of this study is to examine what factors affect the M&A sales price. In
addition, this study considers the role of external advice in M&As and how external
advice performs in different types of acquisitions and ownership changes. The lack
of research in SME acquisitions acted as a motivation for this study. SME acquisitions
are usually carried out with insufficient resources and unsuccessful acquisitions
can be seen as a threat for the economic growth in the European Union. The empirical
research for this study consists of a statistical analysis of 104 actual acquisitions;
the mainly used methods are analysis of variance (T-test and Oneway Anova) and
correlation testing (Pearson’s Correlation). The research results indicate that company
valuation is the most significant factor affecting M&A sales price. In addition,
financial information has a positive correlation with the sales price, while sales time
and premium have no correlation with M&A sales price. When comparing both share
deals and business acquisition and changes of ownership and acquisitions, the analysis
of variance indicates that the performance of external advice is professional and
skilled in different kinds of M&As. In addition external advice takes into account
special features in M&A projects.
toteutuneeseen kauppahintaan. Lisäksi tämä tutkimus pyrkii vastaamaan
mikä on ulkoisen neuvonantajan rooli kauppahinnan muodostumisessa
sekä miten ulkoinen neuvonantaja suoriutuu erilaisista yritysjärjestelyistä. Tutkimuksen
syntyä motivoi vähäinen tutkimusten määrä pienten yritysten yritysjärjestelyistä;
yritysjärjestelyt toteutetaan usein puutteellisilla resursseilla ja epäonnistuneet
yritysjärjestelyt nähdään uhkana Euroopan unionin talouskasvulle. Empiirinen
tutkimus koostuu 104 toteutuneesta pienen yrityksen yritysjärjestelyn tilastollisesta
analyysistä. Pääsääntöisesti otosta on tutkittu keskiarvovertailulla (Ttesti
ja Oneway Anova) sekä korrelaatiotestauksella. Tutkimuksen tulokset osoittavat,
että arvonmääritys on merkittävimmin kauppahintaan vaikuttava tekijä.
Tämän lisäksi tilinpäätöstiedoilla on positiivinen yhteys kauppahintaan, kun taas
myyntiajalla tai preemiolla ei ole yhteyttä kauppahintaan. Sekä osake- ja liiketoimintakaupan
että sukupolvenvaihdosten ja yrityskauppojen välillä tehty keskiarvovertailu
osoittaa, että ulkoinen neuvonantaja suoriutuu ammattitaitoisesti erilaisista
yritysjärjestelytilanteista osaten huomioida näihin liittyviä erityispiirteitä.
addition, this study considers the role of external advice in M&As and how external
advice performs in different types of acquisitions and ownership changes. The lack
of research in SME acquisitions acted as a motivation for this study. SME acquisitions
are usually carried out with insufficient resources and unsuccessful acquisitions
can be seen as a threat for the economic growth in the European Union. The empirical
research for this study consists of a statistical analysis of 104 actual acquisitions;
the mainly used methods are analysis of variance (T-test and Oneway Anova) and
correlation testing (Pearson’s Correlation). The research results indicate that company
valuation is the most significant factor affecting M&A sales price. In addition,
financial information has a positive correlation with the sales price, while sales time
and premium have no correlation with M&A sales price. When comparing both share
deals and business acquisition and changes of ownership and acquisitions, the analysis
of variance indicates that the performance of external advice is professional and
skilled in different kinds of M&As. In addition external advice takes into account
special features in M&A projects.
