Sosiaali- ja terveydenhuollon teknisten palveluiden tuotteistaminen
Varimo, Harri (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201304082711
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201304082711
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Päijät-Hämeen sosiaali- ja terveydenhuollon
kuntayhtymän Tukipalvelukeskuksen teknisten palveluiden tulosalueen
tuotteistamista ja tuottaa kustannusten laskutuksen periaatteellinen
toteutusmalli. Työssä otetaan kantaa palveluiden hinnoittelumalleihin eli kuinka
kiinteistöistä ja teknisistä ylläpitopalveluista syntyvät kustannukset voidaan
osoittaa niitä käyttäville tulosalueille.
Palveluiden jäsentäminen ja suoritteiden yhdistäminen muodostavat palvelutuotteen,
jota palveluita käyttävälle asiakkaalle tarjotaan. Tuotekäsitteelle on
tyypillistä, että sitä voidaan tuottaa saman sisältöisenä nyt ja tulevaisuudessa.
Tuotteita tarjoavan palveluiden tuottajan tuotekriteerit sisältävät selkeät tuoteryhmät,
tuotteiden määrällisen mitattavuuden, kuvaavat tuotenimikkeet ja
tuotteilla on ostajan näkökulmasta selkeä sisältö ja hinnoittelu.
Tuotteistamisen tärkein hyöty on organisaation kustannusrakenteen selkeytyminen,
jonka vuoksi tuotteiden määrä, laatu ja hinta tulee olla määriteltävissä.
Asiakkaalle voidaan tarjota valmiiksi hinnoiteltuja palveluosia, jolloin
palveluiden räätälöinti ja modulointi ovat mahdollisia palveluiden niputtamisella.
Ei-kaupallisten instanssien, kuten kuntayhtymien sisäinen laskutus ja
tuotteistus mahdollistavat palveluiden standardoimisen ja johdon päätöksenteko
toimialakohtaisen kustannustietoisuuden vuoksi paranee.
Tutkimuksen alkuosassa paneudutaan palvelun alle kuuluviin käsitteisiin, kuten
tuotteistamisajatteluun, palvelupaketteihin, palveluiden laadun mittaamiseen
ja palveluiden hinnoitteluun. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään teknisten
palveluiden hinnoitteluun käytettävän toimintoperusteisen kustannuslaskennan
sekä sisäisen vuokraamisen periaatteita. Teoreettisessa viitekehyksessä
käsiteltyjä asioita käytettiin hyödyksi sairaanhoitopiireille laadittuun kyselytutkimukseen.
Yhdessä teorian ja kyselytutkimuksen kanssa kohdeorganisaatiolle
luotiin malli palveluiden tuotteistamiseksi. The purpose of this study was to examine the packaging of technical services
in Joint Authority for Päijät-Häme (Lahti region) social and health care and
provide fundamental pricing method to internal billing system. The study takes
a stand the pricing models of the services, in other words costs of the property
maintenance and technical services can be a fair division between service
users.
Members of the services and deliverables to form a combination of service
product, by providing services to end user customer. The concept of the
products is typical that it can be produced in the same terms, now and in the
future. Providers of the products include clear criteria for product categories
like measurability quantitative of the products, describe the product names
and products have a buyer's point of view of content and pricing.
The most important benefit of packaging services is clarified of the organization’s
cost structure due to a number of products, quality and price to be
determined. The customer may be offered pre priced service parts when customizing
services and modulation are possible by bundling of services. Notfor
profit instances, such as the local government internal billing and commercialization
enable services standardization due to management and decision
making become possible by increases awareness of sector specific costconsciousness.
The first part of the study focuses to concepts of services such as productization,
packaging of services, service quality measurement and pricing of
services. Study will include technical services, the pricing of used activitybased
cost accounting principles and internal hiring. The theoretical contexts
of the issues were used for survey to Finnish hospitals. Together with theoretical
contexts and results of the survey are developed a model for
productization of services.
kuntayhtymän Tukipalvelukeskuksen teknisten palveluiden tulosalueen
tuotteistamista ja tuottaa kustannusten laskutuksen periaatteellinen
toteutusmalli. Työssä otetaan kantaa palveluiden hinnoittelumalleihin eli kuinka
kiinteistöistä ja teknisistä ylläpitopalveluista syntyvät kustannukset voidaan
osoittaa niitä käyttäville tulosalueille.
Palveluiden jäsentäminen ja suoritteiden yhdistäminen muodostavat palvelutuotteen,
jota palveluita käyttävälle asiakkaalle tarjotaan. Tuotekäsitteelle on
tyypillistä, että sitä voidaan tuottaa saman sisältöisenä nyt ja tulevaisuudessa.
Tuotteita tarjoavan palveluiden tuottajan tuotekriteerit sisältävät selkeät tuoteryhmät,
tuotteiden määrällisen mitattavuuden, kuvaavat tuotenimikkeet ja
tuotteilla on ostajan näkökulmasta selkeä sisältö ja hinnoittelu.
Tuotteistamisen tärkein hyöty on organisaation kustannusrakenteen selkeytyminen,
jonka vuoksi tuotteiden määrä, laatu ja hinta tulee olla määriteltävissä.
Asiakkaalle voidaan tarjota valmiiksi hinnoiteltuja palveluosia, jolloin
palveluiden räätälöinti ja modulointi ovat mahdollisia palveluiden niputtamisella.
Ei-kaupallisten instanssien, kuten kuntayhtymien sisäinen laskutus ja
tuotteistus mahdollistavat palveluiden standardoimisen ja johdon päätöksenteko
toimialakohtaisen kustannustietoisuuden vuoksi paranee.
Tutkimuksen alkuosassa paneudutaan palvelun alle kuuluviin käsitteisiin, kuten
tuotteistamisajatteluun, palvelupaketteihin, palveluiden laadun mittaamiseen
ja palveluiden hinnoitteluun. Lisäksi tutkimuksessa käsitellään teknisten
palveluiden hinnoitteluun käytettävän toimintoperusteisen kustannuslaskennan
sekä sisäisen vuokraamisen periaatteita. Teoreettisessa viitekehyksessä
käsiteltyjä asioita käytettiin hyödyksi sairaanhoitopiireille laadittuun kyselytutkimukseen.
Yhdessä teorian ja kyselytutkimuksen kanssa kohdeorganisaatiolle
luotiin malli palveluiden tuotteistamiseksi.
in Joint Authority for Päijät-Häme (Lahti region) social and health care and
provide fundamental pricing method to internal billing system. The study takes
a stand the pricing models of the services, in other words costs of the property
maintenance and technical services can be a fair division between service
users.
Members of the services and deliverables to form a combination of service
product, by providing services to end user customer. The concept of the
products is typical that it can be produced in the same terms, now and in the
future. Providers of the products include clear criteria for product categories
like measurability quantitative of the products, describe the product names
and products have a buyer's point of view of content and pricing.
The most important benefit of packaging services is clarified of the organization’s
cost structure due to a number of products, quality and price to be
determined. The customer may be offered pre priced service parts when customizing
services and modulation are possible by bundling of services. Notfor
profit instances, such as the local government internal billing and commercialization
enable services standardization due to management and decision
making become possible by increases awareness of sector specific costconsciousness.
The first part of the study focuses to concepts of services such as productization,
packaging of services, service quality measurement and pricing of
services. Study will include technical services, the pricing of used activitybased
cost accounting principles and internal hiring. The theoretical contexts
of the issues were used for survey to Finnish hospitals. Together with theoretical
contexts and results of the survey are developed a model for
productization of services.