Ammattikurssikeskuksesta talousalueen kehittäjäksi
Janne, Kotka (2009)
Tiivistelmä
Maamme teollistuminen sai alkunsa 1850-luvulla. Tämän jälkeen maassamme käynnistettiin ensimmäisiä ammatillisia kouluja. Niiden perustehtävä oli palvella senaikaista teollisuutta. Sotavuosien jälkeen teollistuminen suuntautui sotakorvauksien maksamiseen. Tämän myötä maahamme kasvoi vahva teollistunut yhteiskunta. 1960- ja 1970-luvun Suomessa koettiin epävarmuutta osaavasta ammattikunnasta. Näihin aikoihin hallituksemme ryhtyi kiinnittämään erityistä huomiota työvoimapolitiikkaan. Tämän tutkimuksen yhtenä tavoitteena on tarkastella keinoja, joilla hallituksemme on ohjaillut ammatillista koulutusta tarjoavia oppilaitoksia lähemmäksi elinkeinoelämän tarpeita. Toisena merkittävänä tutkimuksen kohteena on ollut hallituksen lain muutos (40/2005 työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä) ja sen vaikutukset Hyvinkään–Riihimäen talousalueeseen. Tutkimuksen tuloksia arvioitaessa huomataan, että Opetushallituksen laatimien lakien ja asetuksien muutoksilla on ollut vaikutusta koulutuksien toteutumiseen sekä työvoimaviranomaisten väliseen yhteistyöhön. Matti Vanhasen hallituksen esittämän lain muutoksen (40/2005) myötä Hyvinkään–Riihimäen talousalueen verkostoituminen muiden elinkeinoelämän edustajien ja oppilaitosten kanssa on onnistunut erittäin hyvin. Sen tuloksista voidaan mainita talousalueelle syntynyt aikuisopisto. Industrialization in Finland began in the 1850`s after which the first vo-cational schools were founded. The main purpose of these schools was to serve the needs of the industry. After the war years industrialization was aimed at paying war reparations. As a result, Finland emerged as a strong industrial society. Yet in the 1960`s and 1970`s there was uncertainty of capable professionals in Finland. In those days the Finnish Government started paying closer attention to labor policy. The goal of the present Study is, firstly, to analyze the means with which the Finnish Government has steered the vocational education establishments to better meet the needs of the economy. Secondly, the Study has focused on the amendment of a law ratified by the Finnish government (40/2005 on the Development of Working Life) and its effects on the Hyvinkää Riihimäki economic region. The evaluation of the results of the Study shows that the amendments of laws and decrees submitted by the Ministry of Education have had an effect on the realization of education and cooperation between employment authorities. Through the amendment of a law (40/2005) proposed by the Matti Vanhanen’s Government, networking of the Hyvinkää Riihimäki economic region with other players and educational establishments in the area has worked out very well. Among the achievements one could mention is a newly founded adult education establishment in the economic area.