Joukkoliikenteen koontikannan prosessien kehittäminen
Susanna, Kymäläinen (2013)
Diplomityö
Susanna, Kymäläinen
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201306144026
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201306144026
Tiivistelmä
Vuoden 2009 lopulla voimaan astuneet EU:n palvelusopimusasetus (PSA) ja kansallinen joukkoliikennelaki (869/2009) pakottavat avaamaan joukkoliikenteen markkinat kilpailulle koko Suomen alueella. Tästä johtuen Liikenne- ja viestintäministeriö on velvoittanut Liikenneviraston hankkimaan riittävän informaatiopohjan joukkoliikenteen kilpailutusten pohjaksi. Tämä pakottaa viraston uudistamaan bussipysäkkitiedon hallintansa ja -prosessinsa lähes kokonaan.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää, millaiset prosessit Liikenneviraston tulisi muodostaa, jotta tiedot jokaisen Suomen kunnan ja kaupungin katuverkon bussipysäkeistä saataisiin siirrettyä uuteen, kansalliseen joukkoliikenteen koontitietokantaan. Työssä tutkitaan, tarkastellaan ja kategorisoidaan Suomen kunnat ja kaupungit pysäkkitiedon hallinnoijan näkökulmasta. Tämän perusteella kehitetään vanhoja pysäkkitiedon prosesseja sekä luodaan uusia prosessimalleja pysäkkitiedon siirrolle ja päivitykselle. Jaottelun apuna käytetään kyselytutkimusta ja puhelinhaastatteluja. Kirjallisuusosa sisältää yleistä teoriaa prosesseista, niiden vaiheista ja kehittämisestä.
Työn keskeisempänä tuloksena ovat prosessimallit siitä, miten pysäkkitiedon tulisi jatkossa siirtyä eri joukkoliikenneviranomaisilta Liikenneviraston kansalliseen koontikantaan. Lisäksi työssä huomattiin, että aktiivinen johtaminen ja yhteydenpito Liikenneviraston suunnalta ovat tärkeimmät edellytykset sille, että pysäkkitieto liikkuu ja tiedonsiirto paranee eri toimijoiden välillä. Service contract regulation of EU and the national law of public transport (869/2009) are forcing Finland to open the markets of public transport for competition. As a result The Ministry of Transport and Communications has obligated the Finnish transport agency to have a sufficient information base for the tendering of the public transport to be possible. This forces the agency to reform the management and maintenance of bus stop information and -processes almost completely.
The aim of the thesis is to find out, what type of processes the Finnish transport agency should form, so that bus stop information from the street network of every city and town could be transferred in to a new, national database of public transport. In this work the cities and towns of Finland are researched, examined and categorised to different groups from the perspective of bus stop information administrator. Based on the gained information, old processes are developed and new process models are created for transferring and updating bus stop information. The distribution is based on phone interviews and question survey. The literature survey includes general theory about processes, their stages and development.
Central outcome of the work are process models which clarify how the bus stop information should be transferred from municipal transportation authorities to the national level database of the Finnish transport agency in future. In the work it was also noticed that active management and communication done by the Finnish transport agency is the key point for assuring the transfer of bus stop information among different parties.
Tämän työn tavoitteena oli selvittää, millaiset prosessit Liikenneviraston tulisi muodostaa, jotta tiedot jokaisen Suomen kunnan ja kaupungin katuverkon bussipysäkeistä saataisiin siirrettyä uuteen, kansalliseen joukkoliikenteen koontitietokantaan. Työssä tutkitaan, tarkastellaan ja kategorisoidaan Suomen kunnat ja kaupungit pysäkkitiedon hallinnoijan näkökulmasta. Tämän perusteella kehitetään vanhoja pysäkkitiedon prosesseja sekä luodaan uusia prosessimalleja pysäkkitiedon siirrolle ja päivitykselle. Jaottelun apuna käytetään kyselytutkimusta ja puhelinhaastatteluja. Kirjallisuusosa sisältää yleistä teoriaa prosesseista, niiden vaiheista ja kehittämisestä.
Työn keskeisempänä tuloksena ovat prosessimallit siitä, miten pysäkkitiedon tulisi jatkossa siirtyä eri joukkoliikenneviranomaisilta Liikenneviraston kansalliseen koontikantaan. Lisäksi työssä huomattiin, että aktiivinen johtaminen ja yhteydenpito Liikenneviraston suunnalta ovat tärkeimmät edellytykset sille, että pysäkkitieto liikkuu ja tiedonsiirto paranee eri toimijoiden välillä.
The aim of the thesis is to find out, what type of processes the Finnish transport agency should form, so that bus stop information from the street network of every city and town could be transferred in to a new, national database of public transport. In this work the cities and towns of Finland are researched, examined and categorised to different groups from the perspective of bus stop information administrator. Based on the gained information, old processes are developed and new process models are created for transferring and updating bus stop information. The distribution is based on phone interviews and question survey. The literature survey includes general theory about processes, their stages and development.
Central outcome of the work are process models which clarify how the bus stop information should be transferred from municipal transportation authorities to the national level database of the Finnish transport agency in future. In the work it was also noticed that active management and communication done by the Finnish transport agency is the key point for assuring the transfer of bus stop information among different parties.