E-tailer business model creation: an information technology perspective
Orvomaa, Mikael (2013)
Pro gradu -tutkielma
Orvomaa, Mikael
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201307304230
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201307304230
Tiivistelmä
This research analyzes e-tailer business model formulation and the role of
information technology in enabling value creation from the point of view of
an e-tailer. The thesis explains the value creation dynamics and the
components of an e-tailer business model and further illustrates how
information technology enables value creation throughout the different
components of e-tailer business models.
The theoretical part of the thesis describes the sources of value creation in
virtual markets through evaluating the explanatory value of traditional
strategic management theories. The theoretical part advances to present
an integrated model of the value creation mechanisms in the virtual
markets and further describes the components of an e-tailer business
model. The role of information technology in e-tailer business models are
represented by illustrating how it is able to add value throughout the
activities and processes of the e-tailer business model.
The empirical descriptive qualitative single-case research focuses on
demonstrating how a global retailer of consumer goods operates the
different components in its business model. The findings indicate that
information technology plays a considerable role in all the components of
an e-tailer business model and should not be treated solely as a
supporting business function, but rather as one of the most valuable
assets in enabling successful e-tailing operations. Tämä tutkielma keskittyy vähittäiskaupan sähköisiin liiketoimintamalleihin
ja sen osakokonaisuuksiin, sekä kuvaamaan informaatioteknologian roolia
eri aktiviteettien ja prosessien arvonluonnissa.
Tutkielman teoreettinen osuus kuvaa arvonluonnin lähteet virtuaalisilla
markkinoilla perinteisten strategiateorioiden näkökulmasta ja selventää
miten sähköisten markkinoiden arvonluontidynamiikka eroaa perinteisten
strategiakirjallisuuden lähtökohdista. Tutkielmassa esitetään
kokonaisvaltainen malli virtuaalisten markkinoiden
arvonluontimekanismeista, sekä kuvataan sähköisen liiketoimintamallin
osakokonaisuudet. Lisäksi esitellään informaatioteknologian rooli
vähittäiskaupan sähköisen liiketoimintamallin arvonluonnissa.
Kvalitatiivinen empiirinen tutkimus analysoi miten globaalin
vähittäiskaupan toimija operoi sähköistä liiketoimintamalliaan ja sen
komponentteja, sekä tutkii miten informaatioteknologia käytännössä luo
arvoja liiketoimintamallin eri komponenteissa. Löydökset viittaavat siihen,
että informaatioteknologialla on merkittävä rooli arvonluonnissa kaikilla
liiketoimintamallin osa-alueilla, eikä sitä tulisi johtaa pelkkänä
tukifunktiona, vaan pikemminkin johtaa käsi kädessä
liiketoimintapäätösten kanssa menestyksekkään vähittäiskaupan
sähköisen liiketoimintamallin mahdollistamiseksi.
information technology in enabling value creation from the point of view of
an e-tailer. The thesis explains the value creation dynamics and the
components of an e-tailer business model and further illustrates how
information technology enables value creation throughout the different
components of e-tailer business models.
The theoretical part of the thesis describes the sources of value creation in
virtual markets through evaluating the explanatory value of traditional
strategic management theories. The theoretical part advances to present
an integrated model of the value creation mechanisms in the virtual
markets and further describes the components of an e-tailer business
model. The role of information technology in e-tailer business models are
represented by illustrating how it is able to add value throughout the
activities and processes of the e-tailer business model.
The empirical descriptive qualitative single-case research focuses on
demonstrating how a global retailer of consumer goods operates the
different components in its business model. The findings indicate that
information technology plays a considerable role in all the components of
an e-tailer business model and should not be treated solely as a
supporting business function, but rather as one of the most valuable
assets in enabling successful e-tailing operations.
ja sen osakokonaisuuksiin, sekä kuvaamaan informaatioteknologian roolia
eri aktiviteettien ja prosessien arvonluonnissa.
Tutkielman teoreettinen osuus kuvaa arvonluonnin lähteet virtuaalisilla
markkinoilla perinteisten strategiateorioiden näkökulmasta ja selventää
miten sähköisten markkinoiden arvonluontidynamiikka eroaa perinteisten
strategiakirjallisuuden lähtökohdista. Tutkielmassa esitetään
kokonaisvaltainen malli virtuaalisten markkinoiden
arvonluontimekanismeista, sekä kuvataan sähköisen liiketoimintamallin
osakokonaisuudet. Lisäksi esitellään informaatioteknologian rooli
vähittäiskaupan sähköisen liiketoimintamallin arvonluonnissa.
Kvalitatiivinen empiirinen tutkimus analysoi miten globaalin
vähittäiskaupan toimija operoi sähköistä liiketoimintamalliaan ja sen
komponentteja, sekä tutkii miten informaatioteknologia käytännössä luo
arvoja liiketoimintamallin eri komponenteissa. Löydökset viittaavat siihen,
että informaatioteknologialla on merkittävä rooli arvonluonnissa kaikilla
liiketoimintamallin osa-alueilla, eikä sitä tulisi johtaa pelkkänä
tukifunktiona, vaan pikemminkin johtaa käsi kädessä
liiketoimintapäätösten kanssa menestyksekkään vähittäiskaupan
sähköisen liiketoimintamallin mahdollistamiseksi.