The key practices of customer portfolio management (CPM) process in the medical and healthcare B2B industry
Kauranen, Kiira (2012)
Aineistoon ei liity tiedostoja.
Pro gradu -tutkielma
Kauranen, Kiira
2012
Tiivistelmä
The goal of this study is to deepen the understanding of the customer portfolio management process. There are many models for the process, and they are not necessarily exclusive of each other. Consequently, the inclusion of many models might even prove out to be beneficial. Other theoretical framework include the current economical situation and its propose on customer portfolio management.
With an understanding of the theoretical models as a background, the empirical part of this study compares Finnish multinational medical and healthcare technology companies’ customer portfolio management practices. The empirical research was carried out with theme interviews held with 11 sales and marketing managers or directors from four different companies. The goal was to discover the most essential practices of the process steps in the companies. The result of this study is that there is a lack of systematic customer portfolio management, but most companies
are aiming to improve this in the near future. The most essential practices are analysis of sales, communication level, learning, and commitment to strategy of the focal company. Special characteristics of this industry include large business networks that include customers, professional end-users, institutions, universities, researchers, and key opinion leaders. The management and analysis of this comprehensive network has been seen to be extremely important for this industry. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä asiakassalkkuhallinnasta ja sen prosessin kulusta. Prosessimalleja on useita, eivätkä ne välttämättä sulje pois toisiaan. Näin ollen useamman mallin kautta voidaan koota kattavampi kokonaismalli, jossa eri mallit täydentävät toisiaan. Toisena teoreettisena viitekehyksenä tutkimukselle on nykyisen taloustilanteen vaikutus asiakassalkkuhallintaan.
Teoreettisten mallien ymmärryksen myötä tutkimus vertailee empiirisessä osuudessaan suomalaisten monikansallisten lääketieteellisten ja terveysteknologisten yritysten asiakassalkkuhallinnan käytänteitä. Empiria on toteutettu teemahaastatteluina 11 myynnin ja markkinoinnin johtajan kanssa neljässä eri yrityksessä. Tavoitteena on havaita mitkä ovat oleellisimpia ja käytetyimpiä prosessivaiheita yritysten toiminnassa. Tutkimus osoitti, että systemaattinen asiakassalkkuhallinta on vajavaista
yrityksissä, mutta useimmilla on tarkoitus parantaa tätä lähitulevaisuudessa. Tärkeimpiä käytänteitä ovat myynnin, asiakkaan
kommunikaatiotason, -oppimisen ja -sitoutumisen tarkkailu. Toimialan erityispiirteiksi muodostui laaja toimijaverkosto, joka sisältää niin asiakkaat, loppukäyttäjät, instituutiot, yliopistot, tutkijat kuin mielipidevaikuttajatkin. Tämän verkoston hallinta ja laaja analysointi havaittiin ehdottoman tärkeäksi juuri tällä toimialalla.
With an understanding of the theoretical models as a background, the empirical part of this study compares Finnish multinational medical and healthcare technology companies’ customer portfolio management practices. The empirical research was carried out with theme interviews held with 11 sales and marketing managers or directors from four different companies. The goal was to discover the most essential practices of the process steps in the companies. The result of this study is that there is a lack of systematic customer portfolio management, but most companies
are aiming to improve this in the near future. The most essential practices are analysis of sales, communication level, learning, and commitment to strategy of the focal company. Special characteristics of this industry include large business networks that include customers, professional end-users, institutions, universities, researchers, and key opinion leaders. The management and analysis of this comprehensive network has been seen to be extremely important for this industry.
Teoreettisten mallien ymmärryksen myötä tutkimus vertailee empiirisessä osuudessaan suomalaisten monikansallisten lääketieteellisten ja terveysteknologisten yritysten asiakassalkkuhallinnan käytänteitä. Empiria on toteutettu teemahaastatteluina 11 myynnin ja markkinoinnin johtajan kanssa neljässä eri yrityksessä. Tavoitteena on havaita mitkä ovat oleellisimpia ja käytetyimpiä prosessivaiheita yritysten toiminnassa. Tutkimus osoitti, että systemaattinen asiakassalkkuhallinta on vajavaista
yrityksissä, mutta useimmilla on tarkoitus parantaa tätä lähitulevaisuudessa. Tärkeimpiä käytänteitä ovat myynnin, asiakkaan
kommunikaatiotason, -oppimisen ja -sitoutumisen tarkkailu. Toimialan erityispiirteiksi muodostui laaja toimijaverkosto, joka sisältää niin asiakkaat, loppukäyttäjät, instituutiot, yliopistot, tutkijat kuin mielipidevaikuttajatkin. Tämän verkoston hallinta ja laaja analysointi havaittiin ehdottoman tärkeäksi juuri tällä toimialalla.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Asiakas johdon laskentatoimen menetelmissä
Meuronen, Juha-Matti; Vartiainen, Olli-Pekka (2009)Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan erilaisia johdon laskentatoimessa käytettyjä menetelmiä, jotka liittyvät asiakkaisiin. Työ on teoriapainotteinen ja se perustuu pitkälti aiheesta kirjoitettuihin artikkeleihin, mutta ... -
Asiakaskokemuksen elementit vähittäiskaupassa
Leminen, Marita (2017)Asiakaskokemus ja sen johtaminen ovat nopeasti nousseet useassa yrityksessä toimintaa ohjaavaksi kilpailutekijäksi. Hyvä asiakaskokemus ei muodostu sattumalta vaan se vaatii yritykseltä asiakaslähtöistä liiketoimintastrategiaa ... -
Asiakkuusarvojohtaminen ja sitä tukeva asiak-kuusraportointi - Case Neste Markkinointi Oy
Selesvuo, Jenni (2005)Tutkielman tavoitteena on analysoida, miten asiakkuuksien arvoa voidaan johtaa ja miten asiakkuusarvojohtamista voidaan tukea asiakkuusraportoinnin avulla. Teoriaosuudessa analysoidaan asiakaskannattavuuden muodostumista, ...