Päijäthämäläisten yritysten tieto- ja osaamistarpeet Venäjän liiketoiminnassa
Vartiainen, Eveliina (2013)
Diplomityö
Vartiainen, Eveliina
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309105662
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309105662
Tiivistelmä
Russia is a developing and growing economy which gives great potential for Finnish companies to practice diverse business. However, the unique characteristics of Russia set some challenges for companies which have to be managed with either own know-how or by exploiting external knowledge-intensive business services. Constant developing of company’s know-how and knowledge is part of a successful internationalization and knowledge has a magnificent role in company’s internationalization process.
Organizations’ needs for knowledge inputs were researched through a holistic case study where method-triangulation was used. Through a case study the demand for knowledge inputs could be examined on general level, but also, under-stood profoundly and comprehensively. The data was collected through qualitative interviews and quantitative survey.
The results show that the companies consider the knowledge-intensive business services in Russian business important. However, the degree of utilization was fairly varying and firm-specific. According to the results, the strongest demand for knowledge inputs is in the field of operational knowledge. The need for external support in Russian business was remarkably lower in companies that currently do Russian business compared to the companies on planning level. Venäjä on kehittyvä ja kasvava kansantalous, joka tarjoaa suomalaisille yrityksille valtavan potentiaalin monipuoliseen liiketoimintaan. Venäjä asettaa kuitenkin liiketoiminnalle erityispiirteidensä vuoksi haasteita, jotka yritykset on voitettava oman osaamisensa avuin tai ulkopuolisiin tuki- ja koulutuspalveluihin tukeutuen. Jatkuva osaamisen kehittäminen kuuluu myös menestyksekkääseen kansainvälistymiseen ja tiedolla ja osaamisella onkin merkittävä rooli yrityksen kansainvälistymisprosessin eri vaiheissa.
Yritysten tieto- ja osaamistarpeita tutkittiin holistisella tapaustutkimuksella, jossa hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota. Tapaustutkimuksella voitiin kartoittaa yleisellä tasolla tieto- ja osaamistarpeita ja toisaalta pyrkiä ymmärtämään niitä syvällisesti ja kokonaisvaltaisesti. Aineistonkeruu ja analyysi toteutettiin kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin lukeutuvilla haastatteluilla sekä kvantitatiivisiin menetelmiin kuuluvalla kyselyllä.
Tulokset osoittavat, että yritykset kokevat ulkopuolisten osaamispalveluiden merkityksen Venäjän liiketoiminnassa suureksi. Niiden käyttöaste on kuitenkin melko vaihtelevaa ja yrityskohtaista. Tulosten perusteella yritykset kokevat suurimmiksi tieto- ja osaamistarpeikseen operationaalisella tasolla merkittävän osaamisen. Ulkopuolisen tuen ja koulutuksen tarve oli huomattavasti pienempi Venäjän liiketoimintaa jo harjoittaneilla yrityksillä kuin sitä suunnittelevilla.
Organizations’ needs for knowledge inputs were researched through a holistic case study where method-triangulation was used. Through a case study the demand for knowledge inputs could be examined on general level, but also, under-stood profoundly and comprehensively. The data was collected through qualitative interviews and quantitative survey.
The results show that the companies consider the knowledge-intensive business services in Russian business important. However, the degree of utilization was fairly varying and firm-specific. According to the results, the strongest demand for knowledge inputs is in the field of operational knowledge. The need for external support in Russian business was remarkably lower in companies that currently do Russian business compared to the companies on planning level.
Yritysten tieto- ja osaamistarpeita tutkittiin holistisella tapaustutkimuksella, jossa hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota. Tapaustutkimuksella voitiin kartoittaa yleisellä tasolla tieto- ja osaamistarpeita ja toisaalta pyrkiä ymmärtämään niitä syvällisesti ja kokonaisvaltaisesti. Aineistonkeruu ja analyysi toteutettiin kvalitatiivisiin tutkimusmenetelmiin lukeutuvilla haastatteluilla sekä kvantitatiivisiin menetelmiin kuuluvalla kyselyllä.
Tulokset osoittavat, että yritykset kokevat ulkopuolisten osaamispalveluiden merkityksen Venäjän liiketoiminnassa suureksi. Niiden käyttöaste on kuitenkin melko vaihtelevaa ja yrityskohtaista. Tulosten perusteella yritykset kokevat suurimmiksi tieto- ja osaamistarpeikseen operationaalisella tasolla merkittävän osaamisen. Ulkopuolisen tuen ja koulutuksen tarve oli huomattavasti pienempi Venäjän liiketoimintaa jo harjoittaneilla yrityksillä kuin sitä suunnittelevilla.