Reseptilääkkeiden markkinoinnin eettisyys
Mäkelä, Siiri (2012)
Kandidaatintutkielma
Mäkelä, Siiri
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309306383
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201309306383
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan reseptilääkkeiden markkinointia Suomessa alan toimijoiden päätöksenteon ja eettisten ohjeiden kautta. Tutkimuksen keskeisimpänä tavoitteena on esitellä lääkealan eri toimijoiden näkökulmia heidän eettisen tai epäeettisen päätöksentekonsa kautta. Mahdollisesti vaikuttavista tekijöistä tavoitteena on myös esitellä eettisiä ohjeita ja pohtia millainen rooli niillä on toimijoiden päätöksenteossa. Tutkimuksessa pyritään myös tuomaan ilmi eettisiä ongelmia lääketeollisuudessa ja avaamaan alan toimijoiden yleistä näkemystä reseptilääkkeiden markkinointiin liittyen. Lisäksi tutkimuksessa tutustutaan lääketeollisuuteen toimialana. This bachelor's thesis examines the promotion of prescription drugs in Finland through decisions of different actors in the pharmaceutical industry. The main objective of this paper is to present different point of views of the different actors through their ethical or unethical decision making. In addition the code of ethics of pharmaceutical industry are examined. This paper also concentrates on exploring the pharmaceutical industry and ethical problems that are part of it.