Applying Qt to programming courses
Herala, Antti (2013)
Kandidaatintyö
Herala, Antti
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201310246866
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201310246866
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on sovittaa Qt opetussuunnitelmaan. Työ sisältää Qt:n lyhyen historian
sekä katsauksen sen nykytilaan. Nykytilakatsaus sisältää kolme näkökulmaa: miten ja
missä Qt:ta voidaan käyttää, sekä sen käyttötarkoitukset teollisuudessa ja opetuksessa.
Työn tuloksena syntyy luentodemonstraatiota varten pieni ohjelma, joka on luotu C++:n ja
Qt Designerin avulla ja käyttää olennaisia käyttöliittymäkirjaston olioita. Toisena tuotteena
työssä syntyy luonnos Lappeenrannan Teknillisen Yliopiston ohjelmointikursseista, joissa
Qt:ta voitaisiin käyttää avustamaan opiskelijoita näkemään, miten graafinen ohjelma
luodaan sekä valmentaa heitä ymmärtämään viitekehyksien ja graafisten kirjastojen tuomat
edut. This thesis is fitting Qt into a teaching curriculum. It contains a brief history and a review
of the current state of Qt. The current state review contains three aspects: how and where
Qt can be used, Qts uses in industry and in educational institutes. As a product, this thesis
will provide a small program as a demonstration for lectures, using C++ and Qt Designer
with the basic user interface library objects. Another product is a draft about the
programming courses of Lappeenranta University of Technology, where Qt could be used
to aid students to see how graphical program is created and prepare them to understand the
advantages of frameworks and graphical libraries.
sekä katsauksen sen nykytilaan. Nykytilakatsaus sisältää kolme näkökulmaa: miten ja
missä Qt:ta voidaan käyttää, sekä sen käyttötarkoitukset teollisuudessa ja opetuksessa.
Työn tuloksena syntyy luentodemonstraatiota varten pieni ohjelma, joka on luotu C++:n ja
Qt Designerin avulla ja käyttää olennaisia käyttöliittymäkirjaston olioita. Toisena tuotteena
työssä syntyy luonnos Lappeenrannan Teknillisen Yliopiston ohjelmointikursseista, joissa
Qt:ta voitaisiin käyttää avustamaan opiskelijoita näkemään, miten graafinen ohjelma
luodaan sekä valmentaa heitä ymmärtämään viitekehyksien ja graafisten kirjastojen tuomat
edut.
of the current state of Qt. The current state review contains three aspects: how and where
Qt can be used, Qts uses in industry and in educational institutes. As a product, this thesis
will provide a small program as a demonstration for lectures, using C++ and Qt Designer
with the basic user interface library objects. Another product is a draft about the
programming courses of Lappeenranta University of Technology, where Qt could be used
to aid students to see how graphical program is created and prepare them to understand the
advantages of frameworks and graphical libraries.