Mobile clinics in public health care: Integrated service offerings for rural elderly
Järvi, Henna; Immonen, Mika; Koivuniemi, Jouni (2013)
Järvi, Henna
Immonen, Mika
Koivuniemi, Jouni
2013
Lappeenranta University of Technology. Technology Business Research Center (TBRC)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-498-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-265-498-4
Tiivistelmä
This research is an analysis of the value and content of local service offerings that
enable longer periods of living at home for elderly people. Mobile health care and
new distribution services have provided an interesting solution in this context. The
research aim to shed light on the research question, ‘How do we bundle services
based on different customer needs?’ A research process consisting of three main
phases was applied for this purpose. During this process, elderly customers were
segmented, the importance of services was rated and service offerings were defined.
Value creation and service offering provides theoretical framework for the research.
The target group is South Karelia’s 60 to 90-year old individuals and the data has
been acquired via a postal questionnaire. Research has been conducted as exploratory
research utilizing the methods of quantitative and social network analysis. The main
results of the report are identified customer segments and service packages that fits to
the segments’ needs. The results indicate the needs of customers and the results are
additionally analysed from the producer’s point of view. In addition to the empirical
results, the used theory framework has been developed further in order for the
service-related theories to be seen from the customer’s point of view and not just
from the producer’s point of view. Väestön ikääntyminen pakottaa yhteiskunnan ja julkisen terveydenhuollon
muutoksiin. Jotta ikääntyvien ihmisten kotona asuminen voidaan mahdollistaa,
palvelujärjestelmän pitää mukautua muuttuvaan tilanteeseen. Raportin tarkoituksena
on kuvata asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia, joita tarvitaan asiakkaan kodin
läheisyydessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu asiakasarvon luomisesta ja
palvelutarjoamista. Tarkasteluryhmänä on Etelä-Karjalan alueen 60–90-vuotiaat ja
käytetty aineisto on kerätty vastaajilta postitse lähetetyllä kyselyllä. Tutkimus on
eksploratiivinen ja tulosten tulkinnassa on hyödynnetty määrällisen tutkimuksen ja
verkostoanalyysin menetelmiä. Raportin keskeisimpiä tuloksia ovat asiakassegmentit
ja segmenttien tarpeiden pohjalta muodostetut palvelupaketit. Tulokset kuvaavat
asiakkaiden tarpeita tarjooman suhteen ja toteutuksen vaatimuksia tuottajan
näkökulmasta. Empiiristen tulosten lisäksi teoriaviitekehystä on kehitetty eteenpäin,
jotta palvelukeskeiset teoriat voidaan ymmärtää yritysten näkökulman lisäksi
asiakkaan näkökulmasta.
enable longer periods of living at home for elderly people. Mobile health care and
new distribution services have provided an interesting solution in this context. The
research aim to shed light on the research question, ‘How do we bundle services
based on different customer needs?’ A research process consisting of three main
phases was applied for this purpose. During this process, elderly customers were
segmented, the importance of services was rated and service offerings were defined.
Value creation and service offering provides theoretical framework for the research.
The target group is South Karelia’s 60 to 90-year old individuals and the data has
been acquired via a postal questionnaire. Research has been conducted as exploratory
research utilizing the methods of quantitative and social network analysis. The main
results of the report are identified customer segments and service packages that fits to
the segments’ needs. The results indicate the needs of customers and the results are
additionally analysed from the producer’s point of view. In addition to the empirical
results, the used theory framework has been developed further in order for the
service-related theories to be seen from the customer’s point of view and not just
from the producer’s point of view.
muutoksiin. Jotta ikääntyvien ihmisten kotona asuminen voidaan mahdollistaa,
palvelujärjestelmän pitää mukautua muuttuvaan tilanteeseen. Raportin tarkoituksena
on kuvata asiakaslähtöisiä palvelukokonaisuuksia, joita tarvitaan asiakkaan kodin
läheisyydessä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu asiakasarvon luomisesta ja
palvelutarjoamista. Tarkasteluryhmänä on Etelä-Karjalan alueen 60–90-vuotiaat ja
käytetty aineisto on kerätty vastaajilta postitse lähetetyllä kyselyllä. Tutkimus on
eksploratiivinen ja tulosten tulkinnassa on hyödynnetty määrällisen tutkimuksen ja
verkostoanalyysin menetelmiä. Raportin keskeisimpiä tuloksia ovat asiakassegmentit
ja segmenttien tarpeiden pohjalta muodostetut palvelupaketit. Tulokset kuvaavat
asiakkaiden tarpeita tarjooman suhteen ja toteutuksen vaatimuksia tuottajan
näkökulmasta. Empiiristen tulosten lisäksi teoriaviitekehystä on kehitetty eteenpäin,
jotta palvelukeskeiset teoriat voidaan ymmärtää yritysten näkökulman lisäksi
asiakkaan näkökulmasta.