Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Suomen peliteollisuuden kasvu ja kansainvälistyminen

Vesala, Antti; Metsola, Teemu (2013)

Katso/Avaa
Antti Vesala Teemu Metsola Kandidaatin tutkielma.pdf (555.4Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Vesala, Antti
Metsola, Teemu
2013

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201401131090

Tiivistelmä

Suomen peliteollisuus on ollut erittäin puhuttu aihe mediassa viime vuosien ajan. Työmme pyrkii selvittämään Suomen peliteollisuuden kasvun ja kansainvälistymisprosessin taustalla olleita tekijöitä sekä niiden suhteita toisiinsa.

Työssä keskitytään analysoimaan jo tapahtunutta kasvua ja kansainvälistymistä, joiden tarkastelussa käytetään hyväksi Porterin jalostamaa Klusteri -teoriaa sekä kasvuyritysten uutta kansainvälistymisilmiötä, Born Global -teoriaa. Suomen peliteollisuuden klusterista esitetään hahmotelma pelialan kattavan kokonaiskuvan rakentamiseksi. Lopuksi kootaan havaintoja ja johtopäätöksiä Suomen peliteollisuusalan kasvuprosessista eri aikakausilta sekä analysoidaan kansainvälistymisprosessin kulkua ja metodologiaa. Myös näkemyksiä Suomen peliteollisuuden tulevaisuudesta esitetään.

Suomen peliteollisuuden kasvua arvioidessa voidaan havaita, että sen kasvunopeus on lisääntynyt huomattavasti viimeisen muutaman vuoden aikana. Alan yritysten kasvu painottuu erittäin vahvasti globaaleille markkinoille. Peliteollisuus on kuitenkin edelleen erittäin pieni teollisuudenala Suomessa. Tulevaisuudessa sen koko ja merkitys tulevat kasvamaan, ja varsinkin Suomen mobiilipeliteollisuuden tulevaisuus näyttää valoisalta.
 
The Finnish game industry has been a widely discussed topic in the media over the past years. Our paper aims to unravel the underlying reasons behind the Finnish game industry’s growth and internationalization and how they correlate between each other.

This paper focuses on analyzing the growth within the Finnish game industry that has already happened. For this analysis the Born Global internationalization theory and Porter’s refined Cluster theory are used. To help build a holistic view of the Finnish game industry cluster a draft model is presented. To conclude the paper observations and conclusions are presented regarding the growth process of the Finnish game industry over different eras and the development and methodology of the internationalization process are analyzed. Views on the future of the Finnish game industry are also presented.

Exponential growth can be observed to have happened within the Finnish game industry over the past years. The growth of companies operating in this industry focus their growth very strongly to global markets. The game industry is still, however, a very small industrial field in Finland. In the future it will grow in size and importance, and especially the future of the Finnish mobile game industry sector seems promising.
 
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [4791]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste