Economical potential of controlling charging of electric vehicles by using price signal
Tolonen, Sami (2013)
Kandidaatintyö
Tolonen, Sami
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201401271284
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201401271284
Tiivistelmä
The number of electric vehicles grows continuously and the implementation of charging electric vehicles is an important issue for the future. Increasing amount of electric vehicles can cause problems to distribution grid by increasing peak load. Currently charging of electric vehicles is uncontrolled, but as the amount of electric vehicles grows, smart charg-ing (controlled charging) will be one possible solution to handle this situation.
In this thesis smart charging of electric vehicles is examined from electricity retailers` point of view. The purpose is to find out plausible saving potentials of smart charging, when it´s controlled by price signal. Saving potential is calculated by comparing costs of
price signal controlled charging and uncontrolled charging. Sähköautojen määrä kasvaa jatkuvasti, joten tulevaisuudessa tärkeäksi kysymykseksi nousee sähköautojen latauksen toteuttaminen. Sähköautojen lisääntyvä määrä voi nostaa jakeluverkon huippukuormia aiheuttaen verkolle ongelmia. Nykyään sähköautojen lataus on ohjaamatonta, mutta sähköautojen määrän kasvaessa niiden älykäs lataaminen (ohjattu lataus) tulee olemaan yksi mahdollinen ratkaisu tilanteen hallitsemiseksi.
Tässä tutkielmassa sähköautojen älykästä latausta tarkastellaan sähkön vähittäismyyjien näkökulmasta. Työn tavoite on tutkia millaisia säästöjä mahdollisesti saavutetaan käyttämällä latauksessa hintasignaali ohjausta. Säästöpotentiaalia tutkitaan vertailemalla hintasignaaliohjatun latauksen ja ohjaamattoman latauksen kustannuksia.
In this thesis smart charging of electric vehicles is examined from electricity retailers` point of view. The purpose is to find out plausible saving potentials of smart charging, when it´s controlled by price signal. Saving potential is calculated by comparing costs of
price signal controlled charging and uncontrolled charging.
Tässä tutkielmassa sähköautojen älykästä latausta tarkastellaan sähkön vähittäismyyjien näkökulmasta. Työn tavoite on tutkia millaisia säästöjä mahdollisesti saavutetaan käyttämällä latauksessa hintasignaali ohjausta. Säästöpotentiaalia tutkitaan vertailemalla hintasignaaliohjatun latauksen ja ohjaamattoman latauksen kustannuksia.