Toimituskyvyn kehittäminen prosessin materiaalipuutteita hallitsemalla
Metsola, Heli (2014)
Tiivistelmä
Toimituskyky on yrityksen suorituskykyä kuvaava tekijä, jolla on merkittävä vaikutus asiakastyytyväisyyteen, erityisesti valmistusteollisuudessa. Toimituskyky muodostuu materiaalin saatavuudesta ja logistisen järjestelmän toimitusvarmuudesta, joten hyvä toimituskyky edellyttää materiaalipuutteiden hallintaa. Tämän diplomityön tavoitteena on esittää, miten toimituskykyä voidaan kehittää tilaus-toimitusprosessin materiaalipuutteita hallitsemalla. Tutkimus toteutettiin konstruktiivisella tutkimusotteella case-tutkimuksena havainnoimalla toimintaa case-yrityksessä sekä analysoimalla case-yrityksen kirjallista materiaalia ja arkistoja. Yrityksessä havaittuja materiaalipuutteisiin liittyviä ongelmia tarkasteltiin tilaus-toimitusprosessin näkökulmasta prosessijohtamisen ja systemaattisen ongelmanratkaisun teorioiden avulla. Tutkimuksen tuloksena laadittiin kolme käytännönläheistä ratkaisuehdotusta havaittuihin ongelmiin; (1) materiaalipuutteiden syy-seuraussuhteita kuvaavat ongelma-syy-seurausketjut, (2) materiaalipuutteiden ongelmanratkaisumalli systemaattisen ongelmanratkaisun tueksi sekä (3) visuaalinen tilaus-toimitusprosessimalli, joka painottaa osaprosessien yhteyttä koko prosessin toimituskykyyn ja toimitusvarmuuteen. Tulosten mukaan materiaalipuutteet tulisi käsittää prosessin laatuvirheinä, jotka antavat arvokasta tietoa siitä, että prosessissa on laatuongelmia. Tulosten perusteella yrityksen toimituskykyä voidaan kehittää havainnoimalla tilaus-toimitusprosessin laatuvirheitä, selvittämällä laatuvirheiden syy-seuraussuhteet systemaattisesti ongelmanratkaisumallia hyödyntäen sekä toimimalla prosessiajattelun mukaisesti tilaus-toimitusprosessin toimituskyvyn jatkuvaa parantamista tavoitellen. Tutkimusongelman tarkastelutapaa ja työn tuloksia voidaan soveltaa samankaltaisiin tapauksiin, joissa tilaus-toimitusprosessin laatuvirheet, esimerkiksi materiaalipuutteet, paljastavat kehittämistä vaativia epäkohtia prosessin toimintatavoissa. Tilaus-toimitusprosessin toimituskykyä voidaan kehittää vain, jos panostetaan ajan hallintaan ja kykyyn toimia asiakaslupausten ja sopimusten mukaisesti. Delivery performance is a performance factor that has a major impact on customer satisfaction, especially in manufacturing industry. As delivery performance consists of material availability and delivery accuracy of the logistic system, good delivery performance requires management of material shortages. In this Master’s Thesis, the objective is to present how delivery performance can be developed by managing material shortages of the order-to-delivery process. The research was carried out by constructive research method as a case study by observing action within the case company and by analyzing written material and archive files of the case company. The observed problems related to material shortages were examined by order-to-delivery process perspective with support of process management and systematic problem solving theories. As a result, three practical propositions were engendered to the observed problems; (1) problem-cause-effect chains describing the causal connections of the material shortages, (2) a model for systematic problem solving of material shortages and (3) a visual order-to-delivery process model which emphasizes the connection between the sub-processes and delivery performance and accuracy of the whole process. The results show that material shortages should be understood as quality errors which give valuable information about quality problems in the process. Based on the results, delivery performance can be developed by observing quality errors of the order-to-delivery process, by discovering causal connections of quality errors systematically using the problem solving model and by pursuing process thinking and continuous improvement in delivery performance of the order-to-delivery process. The research approach and the results are applicable to similar cases in which quality errors of order-to-delivery process, for example material shortages, reveal defects in process procedures. Delivery performance of order-to-delivery process can be developed only if there are investments in time management and in ability to act according to customer promises and agreements.