Mittakuvatoiminnan asiakaslähtöisyyden kehittäminen
Paukkeri, Harri (2014)
Tiivistelmä
Tämän diplomityön tarkoituksena oli selvittää tämän päivän mittakuviin liittyviä asiakastarpeita Metso Automaation Virtauksensäätöratkaisut -liiketoimintalinjassa. Mittakuvat ovat tärkeä osa asiakkaalle tuotteen yhteydessä toimitettavaa dokumenttipakettia, joihin on kohdistettu yhä enemmän vaatimuksia viime vuosien aikana. Tutkimuksen keskeisenä tavoitteena oli ymmärtää 3D-mittakuvien merkitys Metson liiketoiminnassa, tunnistaa tämän päivän mittakuviin liittyvät asiakastarpeet, sekä luoda tunnistettujen asiakastarpeiden pohjalta kehittämissuunnitelma mittakuvatoiminnalle.
Työssä toteutettiin teoreettinen kirjallisuusselvitys 3D-mallintamisesta sekä empiirinen tutkimusosuus asiakastarpeiden tunnistamisesta. Venttiiliyhdistelmä -mittakuviin liittyvät asiakastarpeet kerättiin haastatteluiden sekä verkkokyselyn avulla. Työssä haastateltiin Metson asiantuntijoita, Metson asiakkaita sekä CAD-järjestelmien toimittajia.
Työn keskeisimpänä tuloksena esitettiin mittakuvatoiminnan kehittämissuunnitelma, jonka perustana oli mittakuviin liittyvä asiakastarvekartoitus, arvio Metson mittakuvatyökaluista sekä tulokset 3D-mittakuvien data- ja järjestelmävaatimuksista. Kehittämissuunnitelmassa kuvattiin, miten mittakuvatoimintaa tulee kehittää kokonaisvaltaisesti lähitulevaisuudessa. Tulokset antavat hyvän perustan laadukkaamman ja asiakaslähtöisemmän toiminnan kehittämiselle. Purpose of this master’s thesis was to study customer needs related to current dimensional drawings at Flow Control Business Line at Metso Automation. Dimensional drawings are important part of documentation delivered to customer along with product. Requirements for the quality of the drawings have been constantly increased during past years. Main goal of the study was to understand importance of 3D-dimensional drawings at Metso’s business, recognize customer needs and to create a development plan for dimensional drawing operation based on recognized customer needs.
The study consists of a theoretical literature study of 3D-modelling and an empirical part about recognizing customer needs. The customer needs related to dimensional drawings of valve combinations were collected by interviews and web questionnaire. People interviewed for this study were experts working for Metso, customers of Metso and companies offering CAD-software solutions.
As a centermost result of the study the development plan for dimensional drawing operation was presented. The development plan was based on mapping of customer needs, analysis of dimensional drawing tools used at Metso and the results of data and system requirements of 3D dimensional drawings. The plan described how dimensional drawing operation should be developed comprehensively in the near future. The results provide a good basis for higher-quality and customer-oriented business development.
Työssä toteutettiin teoreettinen kirjallisuusselvitys 3D-mallintamisesta sekä empiirinen tutkimusosuus asiakastarpeiden tunnistamisesta. Venttiiliyhdistelmä -mittakuviin liittyvät asiakastarpeet kerättiin haastatteluiden sekä verkkokyselyn avulla. Työssä haastateltiin Metson asiantuntijoita, Metson asiakkaita sekä CAD-järjestelmien toimittajia.
Työn keskeisimpänä tuloksena esitettiin mittakuvatoiminnan kehittämissuunnitelma, jonka perustana oli mittakuviin liittyvä asiakastarvekartoitus, arvio Metson mittakuvatyökaluista sekä tulokset 3D-mittakuvien data- ja järjestelmävaatimuksista. Kehittämissuunnitelmassa kuvattiin, miten mittakuvatoimintaa tulee kehittää kokonaisvaltaisesti lähitulevaisuudessa. Tulokset antavat hyvän perustan laadukkaamman ja asiakaslähtöisemmän toiminnan kehittämiselle.
The study consists of a theoretical literature study of 3D-modelling and an empirical part about recognizing customer needs. The customer needs related to dimensional drawings of valve combinations were collected by interviews and web questionnaire. People interviewed for this study were experts working for Metso, customers of Metso and companies offering CAD-software solutions.
As a centermost result of the study the development plan for dimensional drawing operation was presented. The development plan was based on mapping of customer needs, analysis of dimensional drawing tools used at Metso and the results of data and system requirements of 3D dimensional drawings. The plan described how dimensional drawing operation should be developed comprehensively in the near future. The results provide a good basis for higher-quality and customer-oriented business development.