Työolosuhteiden vaikutus yrityksen menestykseen katsastusalalla
Sippola, Juho (2014)
Diplomityö
Sippola, Juho
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014040223302
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014040223302
Tiivistelmä
Tuottavuuden parantamistoimenpiteillä ja työtyytyväisyydellä on useita suotuisia vaikutuksia eri aloilla toimivien yritysten toimintaan. Katsastusalalla tuottavuutta ja työtyytyväisyyttä on mahdollista parantaa samanaikaisesti asemien suunnittelun ja laitevalintojen avulla. Nopeammat ja varmatoimisemmat laitteet yhdessä sujuvan toiminnan mahdollistavien tilaratkaisujen kanssa antavat mahdollisuuden tehokkaampaan katsastamiseen. Tuottavuuden parantuminen yhdessä kasvaneesta suoritemäärästä palkitsevan palkkausjärjestelmän avulla voi luoda edellytykset paremmalle henkilöstön työtyytyväisyydelle. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat katsastusaseman tuottavuuteen ja henkilöstön työtyytyväisyyteen sekä vaihtuvuuteen. Näiden perusteella laadittiin toimintamalli, jonka avulla asemien laitehankintoja ja tilasuunnittelua voidaan johtaa siten, että henkilöstön vaihtuvuutta kasvattavat tekijät voidaan minimoida ja aseman toiminta on mahdollisimman tehokasta. Tutkimuksen teoria-aineiston perusteella pyrittiin hahmottamaan tekijöitä, jotka yleisesti vaikuttavat työtyytyväisyyteen ja suorituskyvyn johtamiseen. Näitä tekijöitä sovellettiin toimintamallissa. On huomionarvoista, että autoalalta ja erityisesti katsastusalalta on erittäin vähän toimialakohtaista materiaalia, joiden pohjalta voisi tehdä etukäteisolettamuksia. Teoria-aineisto perustuu siten lähes yksinomaan muilta toimialoilta saatuihin tutkimustuloksiin. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin analysoimalla erään suomalaisen katsastusyrityksen 16 eri katsastusasemaa ja 48 työntekijää. Asemat on rakennettu eri tarkoitusta varten suunniteltuihin tiloihin ja useat niistä ovat päätyneet yritykselle yritysostojen kautta. Täten mukana oli runsaasti toisistaan erottuvia tiloja, ratkaisuja ja henkilökohtaisia mielipiteitä, joiden pohjalta selvitettiin toimivimmat ratkaisut. Measures taken to improve productivity and job satisfaction have many desirable effects in companies working on different businesses. In vehicle inspection business these improvements can be implemented by deploying faster and more reliable inspection equipment. In combination with effective real estate planning the inspections can be carried more effectively. The combination of improved productivity and more rewarding bonus system allows the company to lay foundation for better employee job satisfaction. The goal of the research was to discover the factors, which affect the station productivity, employee satisfaction and employee turnover. These factors were used to create a model, which allows inspection companies to enhance their management of equipment acquisitions and real estate planning in order to improve company’s performance with aforementioned issues. The factors that affect job satisfaction and performance management used in the model were mostly based on theoretical material of this work. It is worth mentioning that availability of research material based on vehicle service and inspection business is very limited. The material was almost entirely based on research done in other businesses. Thus, making assumptions based on earlier material was problematic. The empirical material of the research was gathered by analyzing 16 different inspection stations and 48 employees of a Finnish inspection company. Many of the investigated inspection stations have been built into facilities that have originally been designed for diverse purposes in addition to stations being originally built as inspection stations. Many of the stations have also been introduced to company following their acquisition. Thus the empirical material is diverse as far as facilities, solutions and personnel are concerned. The best solutions were based on the gathered material.