Yritysvastuun johtaminen pk-yrityksen näkökulmasta
Jantunen, Paavo (2014)
Diplomityö
Jantunen, Paavo
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014040723332
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014040723332
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa yritysvastuusta saatavilla olevasta
tutkimustiedon, työkalujen ja johtamismenetelmien joukosta ne näkökulmat, jotka
selkeimmin palvelevat pk-yrityksen käytännön liiketoimintaa. Tutkimus koostuu
kirjallisuustutkimuksena tehdystä teoriarungosta ja kolmeen case-tutkimukseen
pohjautuvasta soveltavasta osasta.
Tutkimuksen tuloksena on todettu, että yritysvastuu ei jäsenny tällä hetkellä kovin
hyvin pk-yrityksen näkökulmasta. Yritysvastuuta ei nähdä pk-yrityksissä
useinkaan mahdollisuutena, vaan rasitteena, ylimääräisenä vaatimuksena.
Vastuullisuuden periaate nähdään hyvänä, mutta termien raskaus ja ajattelutavan
muodollisuus koetaan vaikeiksi. Johtamisen työkalut ovat byrokraattisia, mikä
haittaa suunnitelmallisuutta. Tehokas sidosryhmäanalyysin hyödyntäminen osana
järjestelmällistä yritysvastuun johtamista voi kuitenkin tuoda myös pk-yritykselle
strategista etua. Yhteisen arvon luominen on mahdollista, jolloin yrityksen etu ja
yhteiskunnan etu yhdistyvät tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. The goal of the study is to recognize the most appropriate points of view, tools
and management methods on corporate responsibility for SMEs. The research
consist of a theoretical framework and an empirical part based on three case
studies.
As a result of this research it is concluded that corporate responsibility does not
take the right shape for SMEs at the moment. CR is usually seen as a burden and
an extra requirement instead of an opportunity. The principle of responsible
business is approved but the terminology and the formality of the concept are seen
as turn-offs. The management tools are bureaucratic which is a hindrance. Still, a
thorough stakeholder analysis as a part of a systematic way of managing corporate
responsibility could be a strategic asset for SMEs. Creating shared value is
possible which could result in combining the benefit for the SME and for the
society in the most effective way.
tutkimustiedon, työkalujen ja johtamismenetelmien joukosta ne näkökulmat, jotka
selkeimmin palvelevat pk-yrityksen käytännön liiketoimintaa. Tutkimus koostuu
kirjallisuustutkimuksena tehdystä teoriarungosta ja kolmeen case-tutkimukseen
pohjautuvasta soveltavasta osasta.
Tutkimuksen tuloksena on todettu, että yritysvastuu ei jäsenny tällä hetkellä kovin
hyvin pk-yrityksen näkökulmasta. Yritysvastuuta ei nähdä pk-yrityksissä
useinkaan mahdollisuutena, vaan rasitteena, ylimääräisenä vaatimuksena.
Vastuullisuuden periaate nähdään hyvänä, mutta termien raskaus ja ajattelutavan
muodollisuus koetaan vaikeiksi. Johtamisen työkalut ovat byrokraattisia, mikä
haittaa suunnitelmallisuutta. Tehokas sidosryhmäanalyysin hyödyntäminen osana
järjestelmällistä yritysvastuun johtamista voi kuitenkin tuoda myös pk-yritykselle
strategista etua. Yhteisen arvon luominen on mahdollista, jolloin yrityksen etu ja
yhteiskunnan etu yhdistyvät tehokkaimmalla mahdollisella tavalla.
and management methods on corporate responsibility for SMEs. The research
consist of a theoretical framework and an empirical part based on three case
studies.
As a result of this research it is concluded that corporate responsibility does not
take the right shape for SMEs at the moment. CR is usually seen as a burden and
an extra requirement instead of an opportunity. The principle of responsible
business is approved but the terminology and the formality of the concept are seen
as turn-offs. The management tools are bureaucratic which is a hindrance. Still, a
thorough stakeholder analysis as a part of a systematic way of managing corporate
responsibility could be a strategic asset for SMEs. Creating shared value is
possible which could result in combining the benefit for the SME and for the
society in the most effective way.