Mobiilialan Start-up -yrityksen jakelukanavan valinta
Lumme, Susanne (2014)
Diplomityö
Lumme, Susanne
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014042423860
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014042423860
Tiivistelmä
Diplomityössä tutkitaan mobiilisovellusten keskitettyjä jakelukanavia Start-up –
yritysten näkökulmasta. Työssä selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat Start-up –
yrityksen jakelukanavan valintaan ja millä perusteilla valinta tehdään. Työn
tuloksena saatiin 318 sovelluskehittäjän arvio kymmeneen valintakriteeriin.
Merkittävin yksittäinen tekijä Start-up –yrityksille on laitekannan koko. Lisäksi
Start-up –yritykset arvostavat muita enemmän sovellusten löydettävyyttä,
odotettuja tulovirtoja ja omaa asiantuntemustansa. Mielipiteet Start-up –yritysten
kesken jakaa kuitenkin valittu jakelukanava. Suurin yksittäinen päätöskriteeri on
markkinatutkimus, yksin tai yhdessä media- ja lehdistötietojen kanssa. The focus of this Master’s Thesis is to examine the centralized distribution
channels for mobile applications for Start-ups. The main goal is to find out what
are the key factors influencing the choice of distribution and how the decision is
made. 318 application developers have participated to this study and evaluated ten
different factors. Based on the results, installed base for smartphones is the major
single factor affecting the choice of distribution channels for Start-ups. Start-up
companies also value more application discovery, expected revenue streams and
their own expertise in the field, than others. However, chosen distribution channel
is the main reason for differences of opinion between Start-ups. The main criteria
for the choice is market research with or without the help of media and press
information.
yritysten näkökulmasta. Työssä selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat Start-up –
yrityksen jakelukanavan valintaan ja millä perusteilla valinta tehdään. Työn
tuloksena saatiin 318 sovelluskehittäjän arvio kymmeneen valintakriteeriin.
Merkittävin yksittäinen tekijä Start-up –yrityksille on laitekannan koko. Lisäksi
Start-up –yritykset arvostavat muita enemmän sovellusten löydettävyyttä,
odotettuja tulovirtoja ja omaa asiantuntemustansa. Mielipiteet Start-up –yritysten
kesken jakaa kuitenkin valittu jakelukanava. Suurin yksittäinen päätöskriteeri on
markkinatutkimus, yksin tai yhdessä media- ja lehdistötietojen kanssa.
channels for mobile applications for Start-ups. The main goal is to find out what
are the key factors influencing the choice of distribution and how the decision is
made. 318 application developers have participated to this study and evaluated ten
different factors. Based on the results, installed base for smartphones is the major
single factor affecting the choice of distribution channels for Start-ups. Start-up
companies also value more application discovery, expected revenue streams and
their own expertise in the field, than others. However, chosen distribution channel
is the main reason for differences of opinion between Start-ups. The main criteria
for the choice is market research with or without the help of media and press
information.