Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Julkiset luomu- ja lähiruokahankkeet toimitusketjunäkökulmasta tarkasteltuna

Alppisara, Elina (2014)

Katso/Avaa
Julkiset luomu- ja lähiruokahankkeet toimitusketjunäkökulmasta tarkasteltuna.pdf (357.8Kb)
Lataukset: 


Diplomityö

Alppisara, Elina
2014

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014051525878

Tiivistelmä

Luomu- ja lähiruokaliiketoiminta on vielä varsin marginaalista Suomessa, mutta alalla on selkeästi kasvupotentiaalia. Sektoria on pyritty kehittämään julkisten, muun muassa EU-rahoitettujen, hankkeiden avulla. Tässä työssä on tutkittu vuosina 2007 – 2013 toteutettuja luomu- ja lähiruokahankkeita toimitusketjunäkökulmasta käsin. Tutkimuksen kohteena ovat olleet hankkeisiin liittyvät toimitusketjun osaamisalueet sekä hankkeiden tavoitteet, kohderyhmät ja tulokset. Bechmarking-mielessä on luotu silmäys Ranskan, Italian ja Itävallan luomu- ja lähiruokaliiketoimintaan.
Työn otoksen muodostavat 105 julkista luomu- ja lähiruokahanketta. Työssä muodostettiin teorialähtöisesti kuusi toimitusketjun osaamisaluetta, joiden avulla hankkeita kategorisoitiin ja analysoitiin. Osaamisalueet ovat yhteistyö-/verkosto-osaaminen, logistiikka-/jakeluosaaminen, markkinointi-/myyntiosaaminen, talous-/yrittäjyysosaaminen, tuote-/tuotekehitysosaaminen sekä tuotanto-osaaminen.
Tutkittujen hankkeiden yleisin tavoite liittyy yhteistyö- ja verkosto-osaamisen kehittämiseen. Hankkeista voitiin osoittaa neljä erilaista yhteistyön muotoa. Yleisin kohderyhmä on luomu- ja lähiruoan tuottaja. Eurooppalaisissa esimerkeissä korostuvat kuluttajalähtöisyys, järjestäytyneet yhteistyömuodot sekä vähittäiskaupan merkittävä rooli luomu- ja lähiruoan jakelijana.
 
Yet moderate in Finland, there clearly exists growth potential in the organic and local food sector. The field has been aimed to develop by public, amongst EU financed, initiatives. This thesis examines 2007 – 2013 implemented organic and local food initiatives from the supply chain perspective. The research objective is to study different supply chain skill sets included in the initiatives and the initiatives’ objectives, target groups and results. The French, Italian and Austrian organic and local food businesses have been studied for benchmark purposes.
The sample includes 105 public organic and local food initiatives. Six supply chain skill sets were formed using relevant theory and the data was categorized and analyzed using these skill sets. The skill sets are cooperation/network skills, logistical/distribution skills, marketing/sales skills, management/entrepreneurial skills, product/product development skills and production skills.
The most common objective of the studied initiatives is related to the enhancement of cooperation and networking. Four different types of cooperation mode were identified. The target group in the initiatives was most often the organic or local food producer. In the European examples, the emphasis was on consumer orientation, more organized forms of cooperation and the importance of the retail trade sector as the distributor of organic and local food.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [9988]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste