Turvallisuusjohtamisen vaatimukset rautatieympäristössä toimiville yrityksille
Pynnönen, Lauri (2014)
Tiivistelmä
Diplomityön tavoitteena on selvittää rautatiealalla toimivien yritysten turvallisuuden hallinnan nykytilaa ja löytää keinoja sen parantamiseen. Tutkimuksen kannalta olennaisia teemoja ovat turvallisuuskulttuuri, turvallisuusjohtaminen ja turvallisuusvaatimukset. Työ tarkastelee rautatiealalla toimivia Liikenneviraston palveluntuottajayrityksiä ja heidän näkemyksiään turvallisuuden hallinnan nykytilanteesta edellä mainittujen teemojen ja työn teoriatutkimuksen avulla.
Työn teoriaosuus esittelee laajasti rautatiealalla vallitsevia sääntöjä, määräyksiä, ohjeita ja standardeja. Näiden vaatimusten lisäksi teoriaosuus esittelee rautatiealan turvallisuusjohtamisjärjestelmää (TJJ), joka jaetaan turvallisuuden hallinnan osa-alueiksi. Näitä osa-alueita käytetään apuna tunnistettaessa rautatiealalla toimivien yritysten kannalta tärkeimmät turvallisuuden hallinnan osa-alueet. Työn empiirisessä osuudessa toteutetaan haastattelututkimus rautatiealalla toimiville yrityksille. Haastattelujen perusteella tunnistetaan turvallisuuden hallinnan kannalta tärkeitä kehittämiskohteita ja toimivia käytäntöjä turvallisuuteen liittyen. Näiden avulla luodaan kuva turvallisuuden nykytilasta, joka esitetään työn turvallisuusteemojen avulla.
Työn tuloksena esitetään malli viidestä, rautatiealalla toimivien yritysten näkökulmasta keskeisestä, turvallisuuden hallinnan osa-alueesta. Mallia soveltamalla rautatiealalla toimivat yritykset pystyvät vastaamaan paremmin turvallisuusvaatimuksiin, kehittämään turvallisuustoimintojaan ja lisäämään koko yrityksen tietoisuutta turvallisuudesta rautatieympäristössä. Objective of this thesis is to research the current state of safety management among railway sector companies. Based on observations thesis presents ways to improve safety management in these companies. Key themes of research are safety culture, safety management and safety requirements. This study examines the service provider companies of Liikennevirasto and their views of the current situation in the safety management. Theoretical research supports these findings.
The theoretical part presents widely railway sector rules, regulations, guidelines and standards. In addition theoretical part presents the rail industry safety management system (SMS), which is divided to safety management sub areas. These areas are used to support identification of the most important security management aspects among the companies working on railway sector. In empirical part of the thesis interviews for companies working in railway sector are carried out. The interviews are used to identify challenging safety issues, good safety practices and important areas of the safety. These findings are presented in the work under the safety themes.
As a result, thesis presents a model for safety management. Model consists of five the most important safety management sub-areas from the perspective of railway sector companies. With help of this model railway sector companies are able to respond better to safety requirements, develop the safety operations further and improve the awareness of a company about the safety of the railway environment.
Työn teoriaosuus esittelee laajasti rautatiealalla vallitsevia sääntöjä, määräyksiä, ohjeita ja standardeja. Näiden vaatimusten lisäksi teoriaosuus esittelee rautatiealan turvallisuusjohtamisjärjestelmää (TJJ), joka jaetaan turvallisuuden hallinnan osa-alueiksi. Näitä osa-alueita käytetään apuna tunnistettaessa rautatiealalla toimivien yritysten kannalta tärkeimmät turvallisuuden hallinnan osa-alueet. Työn empiirisessä osuudessa toteutetaan haastattelututkimus rautatiealalla toimiville yrityksille. Haastattelujen perusteella tunnistetaan turvallisuuden hallinnan kannalta tärkeitä kehittämiskohteita ja toimivia käytäntöjä turvallisuuteen liittyen. Näiden avulla luodaan kuva turvallisuuden nykytilasta, joka esitetään työn turvallisuusteemojen avulla.
Työn tuloksena esitetään malli viidestä, rautatiealalla toimivien yritysten näkökulmasta keskeisestä, turvallisuuden hallinnan osa-alueesta. Mallia soveltamalla rautatiealalla toimivat yritykset pystyvät vastaamaan paremmin turvallisuusvaatimuksiin, kehittämään turvallisuustoimintojaan ja lisäämään koko yrityksen tietoisuutta turvallisuudesta rautatieympäristössä.
The theoretical part presents widely railway sector rules, regulations, guidelines and standards. In addition theoretical part presents the rail industry safety management system (SMS), which is divided to safety management sub areas. These areas are used to support identification of the most important security management aspects among the companies working on railway sector. In empirical part of the thesis interviews for companies working in railway sector are carried out. The interviews are used to identify challenging safety issues, good safety practices and important areas of the safety. These findings are presented in the work under the safety themes.
As a result, thesis presents a model for safety management. Model consists of five the most important safety management sub-areas from the perspective of railway sector companies. With help of this model railway sector companies are able to respond better to safety requirements, develop the safety operations further and improve the awareness of a company about the safety of the railway environment.