Liiketoiminta-analytiikka osana yritysten päätöksentekoa
Harju, Jens (2014)
Tiivistelmä
Liiketoiminta-analytiikka on yksi yritysten suorituskyvyn johtamisen osa-alue, joka on viime aikoina noussut vahvasti esille yritysten kilpailuedun mahdollistavana avaintekijänä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa yritysten liiketoiminta-analytiikan nykytila ja tarpeet Suomessa. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen vertaileva tutkimus. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin kahden menetelmän yhdistelmänä. Liiketoiminta-analytiikan hyödyntämisessä edistyneempien yrityksien asiantuntijoille toteutettiin haastattelut. Lisäksi toteutettiin sähköpostitse lomakemuotoinen kyselytutkimus, jotta saavutettaisiin kattavampi näkemys analytiikan markkinoista. Tutkimuksessa on kartoitettu, miten Suomessa ymmärretään liiketoiminta- analytiikan käsite eri yrityksien analytiikan asiantuntijoiden toimesta, sekä minkälaisissa päätöksentekotilanteissa liiketoiminta-analytiikkaa hyödynnetään ja minkälaisilla tavoilla. Lisäksi on selvitetty, miten liiketoiminta-analytiikan kehittämistä ja analytiikan kyvykkyyksiä hallitaan yrityksissä. Liiketoiminta-analytiikka on Suomessa tietyillä toimialoilla erittäin kehittynyttä, mutta yleisesti ollaan jäljessä alan edelläkävijöitä ja esimerkiksi Ruotsia. Liiketoiminta-analytiikan hyödyntäminen ja tarpeet ovat pitkälti kohdistuneet päätöksentekotilanteisiin, joissa yritys kohtaa asiakkaansa. Suurin yksittäinen este liiketoiminta-analytiikan hyödyntämiselle on resurssi- ja osaamisvaje. Business analytics is one integral area of performance management that has increased its significance as a key factor for companies in enabling sustainable competitive edge. The aim of this research was to examine the current state and needs for business analytics in Finland. This research is qualitative comparative study by nature. The empirical research material was collected with a combination of two methods. Personal interviews were conducted for experts in companies that are more advanced in the use of business analytics. Furthermore survey research was conducted in order to achieve more comprehensive understanding of the analytics markets. Research focuses on several topics such as how different companies and experts understand business analytics, what kind of decision making situations is analytics used in and what kind of methods are used. The way of analytics development and resource management were also examined. Business analytics is in advanced state only in certain industries in Finland. However generally Finland is behind leading countries and for example Sweden in terms of the extent of business analytics usage. Business analytics usage and needs are mainly targeted at decision-making situations where the company meets its customers. The biggest individual barrier for the use of business analytics is the lack of resources and knowledge.