Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Factors Affecting Customer Profitability: a Bibliometric Study

Saukko, Tero (2014)

Katso/Avaa
Factors affecting customer profitability.pdf (1.026Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Saukko, Tero
2014

Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014072332543

Tiivistelmä

The first objective of the thesis is to find out which factors impact on customer profitability has been studied in scientific articles. The second objective is to find out the main authors and publishers from the subject area. Expectations were to find factors from marketing and management accounting literature, but this study did not succeed to gather management accounting perspective on the subject area.

This study used bibliometric methods. The data for this study was collected manually from Scopus and Web of Science databases. Search words resulted 770 articles and from those 82 were included to further analyze. Descriptive analysis, citation analysis and content analysis were made. Bibexcel and Pajek software were used in this study.

Publication activity was concentrated on years 2004-2013. The most productive author around the subject area is Kumar Vipin from Georgia State University (USA). A multiple customer profitability factors were identified. A lot of research was made for example about satisfaction, relationship duration, loyalty, marketing actions and customer equity drivers. The research is concentrated on service sector. The results are suggesting that there are research gaps in business-to-business and manufacturing sector.
 
Työn tavoitteena on selvittää, minkä tekijöiden vaikutusta asiakaskannattavuuteen on tutkittu tieteellisissä julkaisuissa. Tavoitteena on myös selvittää aihealueen merkittävimmät tutkijat ja julkaisijat. Odotuksena oli löytää tekijöitä markkinoinnin ja laskentatoimen kirjallisuudesta, mutta laskentatoimen näkökulmaa ei onnistuttu saamaan mukaan tutkimukseen.
Tutkimuksessa käytettiin bibliometrisiä menetelmiä. Tutkimusaineisto kerättiin manuaalisesti Scopus ja Web of Science -viitetietokannoista. Käytettyjen hakusanojen tuloksena oli 770 artikkelia, joista 82 sisällytettiin tutkimuksen kohteeksi. Aihealuetta käsiteltiin kuvailevan analyysin sekä viite- ja sisältöanalyysin keinoin. Tutkimuksen teossa käytettiin Bibexcel ja Pajek -ohjelmia.
Aihealueen artikkeleista suurin osa on julkaistu vuosien 2004–2013 välillä. Tuotteliain aihealueen tutkija on Kumar Vipin Georgian yliopistosta (USA). Tutkimuksessa havaittiin useita eri asiakaskannattavuustekijöitä. Tutkimusta on kohdistunut paljon esimerkiksi asiakastyytyväisyyteen, lojaalisuuteen, asiakassuhteen kestoon, markkinoinnin toimenpiteisiin ja asiakaspääomaan vaikuttaviin tekijöihin. Aihealueen tutkimus on keskittynyt palvelusektorille. Tutkimusaukot muodostuivat business-to-business -liiketoiminnan ja teollisuuden puolelle.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [13837]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • Asiakas johdon laskentatoimen menetelmissä 

    Meuronen, Juha-Matti; Vartiainen, Olli-Pekka (2009)
    Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan erilaisia johdon laskentatoimessa käytettyjä menetelmiä, jotka liittyvät asiakkaisiin. Työ on teoriapainotteinen ja se perustuu pitkälti aiheesta kirjoitettuihin artikkeleihin, mutta ...
  • The key practices of customer portfolio management (CPM) process in the medical and healthcare B2B industry 

    Kauranen, Kiira (2012)
    The goal of this study is to deepen the understanding of the customer portfolio management process. There are many models for the process, and they are not necessarily exclusive of each other. Consequently, the inclusion ...
  • Asiakaskokemuksen elementit vähittäiskaupassa 

    Leminen, Marita (2017)
    Asiakaskokemus ja sen johtaminen ovat nopeasti nousseet useassa yrityksessä toimintaa ohjaavaksi kilpailutekijäksi. Hyvä asiakaskokemus ei muodostu sattumalta vaan se vaatii yritykseltä asiakaslähtöistä liiketoimintastrategiaa ...
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste