Operatiivisen tehokkuuden kehittäminen ja mittaaminen logistiikkapalveluissa
Huuhtanen, Otto (2014)
Diplomityö
Huuhtanen, Otto
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014072332545
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014072332545
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten operatiivista tehokkuutta tulee kehittää ja mitata logistiikkapalveluissa. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui haastatteluista, joihin osallistui seitsemän logistiikkapalveluyrityksen edustajaa ja kuusi logistiikkapalveluyrityksen asiakasyritysten edustajaa. Haastatteluiden jälkeen jokaista edustajaa pyydettiin vastaamaan kyselyyn, jonka tarkoituksena oli todentaa haastatteluiden keskeisimpien tulosten paikkansapitävyys. Tutkimuksen perusteella hyötyjä voidaan saavuttaa: 1) hyödyntämällä sopivia kehitystyökaluja järjestelmällisesti, 2) kehittämällä toimipistekohtaisia mittaristoja ja hyödyntämällä niitä eri käyttötarkoituksiin, 3) suunnittelemalla kehitystoimintaa toimipistekohtaisesti, 4) raportoimalla ja dokumentoimalla kehitystoimintaa sekä toimipisteen sisällä että koko organisaation laajuudella sekä 5) kehittämällä prosesseja eri liiketoimintayksiköissä koko organisaation laajuisen kehitystyöryhmän avulla. Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, minkälaisia kriteereitä asiakkaat arvostavat logistiikkapalveluyrityksen toiminnassa, mihin kehitystoimet tulisi ensisijaisesti kohdistaa sekä minkälaisia mittareita ja mittaamisen viitekehyksiä voidaan hyödyntää operatiivisen tehokkuuden mittaamisessa. The aim of this study was to find out how to improve and measure operational efficiency in logistics services. The empirical data comprise interviews with seven representatives of logistics service provider and six representatives of customer firms of logistics service provider. After interviews each of the representatives were asked to answer questionnaire survey which verified the key findings of the interviews. The findings of this study show that benefits can be achieved by 1) utilizing right improvement tools systematically, 2) developing measurement systems by business unit and utilizing them in different purposes 3) planning business improvement by business unit 4) reporting and documenting improvement tasks both within the business units and organization-wide 5) improving processes in different business units by organization-wide improvement team. The study also shows what kind of characteristics customer firms appreciate in logistics service provider, where the improvements tasks should be primarily focused on and what kind of indicators and measurement frameworks can be used in measuring operational efficiency in logistics services.