Höyryjärjestelmän pelisimulaattorikonsepti
Rantasalo, Teemu (2014)
Diplomityö
Rantasalo, Teemu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014072332547
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014072332547
Tiivistelmä
Tässä diplomityössä on suunniteltu konsepti myöhemmin toteutettavaa pelisimulaat-toria varten. Pelisimulaattorista tulee osa öljynjalostamon tuotanto-operaattoreiden höyryjärjestelmän koulutusmoduulia. Työssä höyryjärjestelmän simulaattoriin on laadittu selkeä malli ja rakenne, joka arvioi käyttäjän suoritusta sekä antaa palautteen suorituksen onnistumisesta. Höyryjärjestelmän toiminnan ymmärtäminen on tärkeää, sillä sen avulla höyryntuotantoa voidaan optimoida.
Kirjallisuusosassa on käsitelty koulutussimulaattoreita sekä niiden käyttökohteita. Lisäksi on esitetty höyryntuottajat sekä höyrynkuluttajat, jotka huomioitiin pelisimu-laattorikonseptissa. Jokaiselle yksikköprosessille on laadittu toimintakuvaus ja ope-rointiohjeet, joiden perusteella pelaaja saa käsityksen simulaattorin toimintaperiaat-teesta.
Soveltavassa osassa on käsitelty kaikkien konseptissa mallinnettujen laitteiden aine- ja energiataseet sekä muut laskennassa tarvittavat teknilliset korrelaatiot. Soveltavas-sa osassa esitettiin myös pelisimulaattorin arviointiperusteet, arviointiin tarvittavien kustannusten korrelaatiot, häiriötilanne sekä esimerkkisimulointi ja suoritusesimerkki häiriön korjaamiseksi.
Pelisuorituksen arvioinnin suunnitteluun kiinnitettiin huomiota, jolloin pelisimulaat-tori vastaa mahdollisimman hyvin todellista prosessia sekä säilyttää motivaation si-mulaattoriharjoitteluun. In this master’s thesis, a concept is designed for future implementation simulator game concept. The simulator game will be a part of the steam system training mod-ule. Training modules are designed for the production operators of refinery. In the thesis the simulator has been implemented as a simulation model of the steam system, which gives feedback of the success. Knowledge for the operation of the steam sys-tem is important because it allows the optimization of steam production in the refin-ery.
A short literature review was conducted on training simulators and their applications. In addition, the key unit operations, such as producing and using steam in a refinery are presented in the simulator game concept. For each unit operation guide and oper-ating instructions were made. These will help to user get enough knowledge how the simulator game works.
In the experimental part, material and energy balances as well as other required tech-nical correlations are described for all unit operations, included in the concept. The simulator game evaluation criteria, evaluation correlations, an example simulation, the problem scenario, and one solution to this problem are presented.
In order to maintain the user motivation, evaluation needs to be logical. Achieving this target requires, that the simulator game concept is as close to the real process as possible.
Kirjallisuusosassa on käsitelty koulutussimulaattoreita sekä niiden käyttökohteita. Lisäksi on esitetty höyryntuottajat sekä höyrynkuluttajat, jotka huomioitiin pelisimu-laattorikonseptissa. Jokaiselle yksikköprosessille on laadittu toimintakuvaus ja ope-rointiohjeet, joiden perusteella pelaaja saa käsityksen simulaattorin toimintaperiaat-teesta.
Soveltavassa osassa on käsitelty kaikkien konseptissa mallinnettujen laitteiden aine- ja energiataseet sekä muut laskennassa tarvittavat teknilliset korrelaatiot. Soveltavas-sa osassa esitettiin myös pelisimulaattorin arviointiperusteet, arviointiin tarvittavien kustannusten korrelaatiot, häiriötilanne sekä esimerkkisimulointi ja suoritusesimerkki häiriön korjaamiseksi.
Pelisuorituksen arvioinnin suunnitteluun kiinnitettiin huomiota, jolloin pelisimulaat-tori vastaa mahdollisimman hyvin todellista prosessia sekä säilyttää motivaation si-mulaattoriharjoitteluun.
A short literature review was conducted on training simulators and their applications. In addition, the key unit operations, such as producing and using steam in a refinery are presented in the simulator game concept. For each unit operation guide and oper-ating instructions were made. These will help to user get enough knowledge how the simulator game works.
In the experimental part, material and energy balances as well as other required tech-nical correlations are described for all unit operations, included in the concept. The simulator game evaluation criteria, evaluation correlations, an example simulation, the problem scenario, and one solution to this problem are presented.
In order to maintain the user motivation, evaluation needs to be logical. Achieving this target requires, that the simulator game concept is as close to the real process as possible.