Emotional intelligence and multicultural project leadership in Finnish-Chinese MNC context
Huopainen, Piia (2014)
Pro gradu -tutkielma
Huopainen, Piia
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014072932579
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014072932579
Tiivistelmä
The main goal of this thesis was to examine how the emotional intelligence skills and multicultural project leadership style of a project manager interrelate and affect the success of a project.
The research methods used are literature review in theoretical part of the thesis and semi-structured interviews in empirical part of the thesis. This study is a single case study i.e. one case company was selected to be the secondary level of analysis. Within the case company, four project managers were selected as research units to form the primary level of analysis. Literature review formed the basis for the empirical research and the interview questions were derived from the literature. Findings from the interviews were mirrored against the literature review findings, based on which both conclusions and generalisations could be made. Thus, both deductive and inductive methods were utilised to get more complete picture about the research topic.
In the first part of the literature review the general leadership theories and the project leadership terminology are introduced as a background for the concept of emotional intelligence and the integrated leadership model. Emotional intelligence and its interrelation to different leadership concepts are discussed during the literature review. Chinese cultural aspects affecting the way of making business, and the multicultural leadership styles of the Finnish project managers are introduced in the following part of the literature review. It was found that the most successfully used multicultural leadership styles in Finnish-Chinese context are synergistic and polycentric, and these require emotional intelligence skills.
In the empirical part on this thesis the findings from the semi-structured interviews are introduced, discussed and analysed. Interviews were done in private meeting rooms, and they were recorded and transcripted to add reliability and validity. Although the sample was only four project managers, the results show that the sample is quite saturated as the responses to several questions followed the same pattern. It was found that Finnish project managers in the case company are democratic and take cultural differences into account in their project leadership. Both synergistic and polycentric leadership styles are used with Chinese team members. Emotional intelligence capabilities and the emphasis of those differ a bit depending on the interviewee. Though, the results show that EI skills and the multicultural project leadership style used in Chinese context are interrelated.
The findings from the literature review and the empirical research in this thesis are similar. Though, there is need for further research as the sample was small, and this thesis is a single case study. It is recommendable to make a multi-company study with larger sample of project managers. Also multi-industry perspective is recommendable for further research. Tämän pro gradu –tutkielman päätavoitteena oli tutkia kuinka projektipäällikön tunneälyn taidot ja monikulttuurinen projektijohtajuustyyli ovat liitoksissa toisiinsa ja vaikuttavat projektin menestykseen.
Käytetyt tutkimusmenetelmät ovat kirjallisuuskatsaus tutkielman teoriaosiossa ja puolistrukturoitu haastattelu tutkielman empiirisessä osiossa. Tutkimus on yksittäinen tapaustutkimus eli yksi yritys valittiin sekundäärisen tason analyysia varten. Yrityksen sisältä valittiin primääritason analyysia varten neljä projektipäällikköä tutkimusyksiköiksi. Kirjallisuuskatsaus muodosti pohjan empiiriselle tutkimukselle, ja haastattelukysymykset johdettiin kirjallisuudesta. Haastattelujen löydöksiä peilattiin kirjallisuuskatsauksen löydöksiin, ja tämän perusteella johtopäätökset ja yleistykset voitiin tehdä. Täten sekä deduktiivista että induktiivista lähestymistapaa käytettiin työssä hyväksi, jotta saatiin kattavampi kokonaiskuva tutkimusaiheesta.
Kirjallisuuskatsauksen ensimmäisessä osassa yleisiä johtajuuden teorioita ja projektijohtamisen käsitteitä esitellään taustaksi tunneälyn käsitettä ja integroitua johtajuuden mallia varten. Tunneälyä ja sen liittymäkohtia johtajuusteorioihin käydään läpi kirjallisuuskatsauksen eri osissa. Kiinalaisen kulttuurin vaikutusta liiketoiminnan harjoittamiseen, ja suomalaisten projektipäällikköjen monikulttuurisen johtajuuden tyylejä esitellään kirjallisuuskatsauksen seuraavassa osassa. Tutkimuksessa saatiin selville, että menestyksekkäimmin käytetyt johtajuusmallit Suomi-Kiina kontekstissa ovat synergistinen ja monikeskeinen, ja että nämä vaativat tunneälyn taitoja.
Tutkielman empiirisessä osiossa puolistrukturoitujen haastattelujen löydökset esitellään ja analysoidaan. Haastattelut tehtiin yksityisessä neuvotteluhuoneessa, ja ne nauhoitettiin sekä litteroitiin luotettavuuden ja kelpoisuuden varmistamiseksi. Vaikka otos sisälsi vain neljä projektipäällikköä, oli aineisto melko kylläistä, koska vastauksissa oli havaittavissa samojen asioiden toistumista. Tutkimuksessa saatiin selville, että suomalaiset projektipäälliköt kyseessä olevassa yrityksessä ovat demokraattisia ja ottavat kulttuuriset erot huomioon projektijohtajuudessaan. Sekä synergististä että monikeskeistä johtajuustapaa käytetään kiinalaisten tiiminjäsenten kanssa. Tunneälyn kyvyt ja niiden painotus eroavat hieman riippuen haastateltavasta. Tulokset kuitenkin näyttävät, että tunneälyn kyvyt ja käytetty monikulttuurisen projektijohtajuuden tyyli kiinalaisessa kontekstissa ovat yhteydessä toisiinsa.
Löydökset sekä kirjallisuuskatsauksesta että empiirisestä tutkimuksesta ovat samankaltaiset tässä pro gradu -tutkielmassa. Tutkimukselle on kuitenkin edelleen tarvetta jatkossa, sillä tämä otos oli pieni ja edusti vain yksittäistä tapausta. On suositeltavaa tehdä tutkimus, jossa on mukana monia yrityksiä ja isompi otos projektipäälliköitä. Myös eri alojen yrityksiä huomioiva perspektiivi on suositeltavaa tulevalle tutkimukselle.
The research methods used are literature review in theoretical part of the thesis and semi-structured interviews in empirical part of the thesis. This study is a single case study i.e. one case company was selected to be the secondary level of analysis. Within the case company, four project managers were selected as research units to form the primary level of analysis. Literature review formed the basis for the empirical research and the interview questions were derived from the literature. Findings from the interviews were mirrored against the literature review findings, based on which both conclusions and generalisations could be made. Thus, both deductive and inductive methods were utilised to get more complete picture about the research topic.
In the first part of the literature review the general leadership theories and the project leadership terminology are introduced as a background for the concept of emotional intelligence and the integrated leadership model. Emotional intelligence and its interrelation to different leadership concepts are discussed during the literature review. Chinese cultural aspects affecting the way of making business, and the multicultural leadership styles of the Finnish project managers are introduced in the following part of the literature review. It was found that the most successfully used multicultural leadership styles in Finnish-Chinese context are synergistic and polycentric, and these require emotional intelligence skills.
In the empirical part on this thesis the findings from the semi-structured interviews are introduced, discussed and analysed. Interviews were done in private meeting rooms, and they were recorded and transcripted to add reliability and validity. Although the sample was only four project managers, the results show that the sample is quite saturated as the responses to several questions followed the same pattern. It was found that Finnish project managers in the case company are democratic and take cultural differences into account in their project leadership. Both synergistic and polycentric leadership styles are used with Chinese team members. Emotional intelligence capabilities and the emphasis of those differ a bit depending on the interviewee. Though, the results show that EI skills and the multicultural project leadership style used in Chinese context are interrelated.
The findings from the literature review and the empirical research in this thesis are similar. Though, there is need for further research as the sample was small, and this thesis is a single case study. It is recommendable to make a multi-company study with larger sample of project managers. Also multi-industry perspective is recommendable for further research.
Käytetyt tutkimusmenetelmät ovat kirjallisuuskatsaus tutkielman teoriaosiossa ja puolistrukturoitu haastattelu tutkielman empiirisessä osiossa. Tutkimus on yksittäinen tapaustutkimus eli yksi yritys valittiin sekundäärisen tason analyysia varten. Yrityksen sisältä valittiin primääritason analyysia varten neljä projektipäällikköä tutkimusyksiköiksi. Kirjallisuuskatsaus muodosti pohjan empiiriselle tutkimukselle, ja haastattelukysymykset johdettiin kirjallisuudesta. Haastattelujen löydöksiä peilattiin kirjallisuuskatsauksen löydöksiin, ja tämän perusteella johtopäätökset ja yleistykset voitiin tehdä. Täten sekä deduktiivista että induktiivista lähestymistapaa käytettiin työssä hyväksi, jotta saatiin kattavampi kokonaiskuva tutkimusaiheesta.
Kirjallisuuskatsauksen ensimmäisessä osassa yleisiä johtajuuden teorioita ja projektijohtamisen käsitteitä esitellään taustaksi tunneälyn käsitettä ja integroitua johtajuuden mallia varten. Tunneälyä ja sen liittymäkohtia johtajuusteorioihin käydään läpi kirjallisuuskatsauksen eri osissa. Kiinalaisen kulttuurin vaikutusta liiketoiminnan harjoittamiseen, ja suomalaisten projektipäällikköjen monikulttuurisen johtajuuden tyylejä esitellään kirjallisuuskatsauksen seuraavassa osassa. Tutkimuksessa saatiin selville, että menestyksekkäimmin käytetyt johtajuusmallit Suomi-Kiina kontekstissa ovat synergistinen ja monikeskeinen, ja että nämä vaativat tunneälyn taitoja.
Tutkielman empiirisessä osiossa puolistrukturoitujen haastattelujen löydökset esitellään ja analysoidaan. Haastattelut tehtiin yksityisessä neuvotteluhuoneessa, ja ne nauhoitettiin sekä litteroitiin luotettavuuden ja kelpoisuuden varmistamiseksi. Vaikka otos sisälsi vain neljä projektipäällikköä, oli aineisto melko kylläistä, koska vastauksissa oli havaittavissa samojen asioiden toistumista. Tutkimuksessa saatiin selville, että suomalaiset projektipäälliköt kyseessä olevassa yrityksessä ovat demokraattisia ja ottavat kulttuuriset erot huomioon projektijohtajuudessaan. Sekä synergististä että monikeskeistä johtajuustapaa käytetään kiinalaisten tiiminjäsenten kanssa. Tunneälyn kyvyt ja niiden painotus eroavat hieman riippuen haastateltavasta. Tulokset kuitenkin näyttävät, että tunneälyn kyvyt ja käytetty monikulttuurisen projektijohtajuuden tyyli kiinalaisessa kontekstissa ovat yhteydessä toisiinsa.
Löydökset sekä kirjallisuuskatsauksesta että empiirisestä tutkimuksesta ovat samankaltaiset tässä pro gradu -tutkielmassa. Tutkimukselle on kuitenkin edelleen tarvetta jatkossa, sillä tämä otos oli pieni ja edusti vain yksittäistä tapausta. On suositeltavaa tehdä tutkimus, jossa on mukana monia yrityksiä ja isompi otos projektipäälliköitä. Myös eri alojen yrityksiä huomioiva perspektiivi on suositeltavaa tulevalle tutkimukselle.