Myynti ja toimituskanavan valinta ulkomaan kaupassa, kohdemaa Venäjä
Hannolainen, Edvard (2014)
Diplomityö
Hannolainen, Edvard
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014072932585
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014072932585
Tiivistelmä
Parissa kymmenessä vuodessa on tapahtunut paljon muutoksia. Neuvostoliitto hajosi, Suomen talousrakenne muuttui, globalisaatio kiihtyy kasvavalla vauhdilla, viennin kuljetusmuotoihin on tullut muutoksia, mutta yritystoiminta edellyttää pysymistä ajan tasalla.
Tässä diplomityössä tutkitaan myynti- ja toimituskanavien valintoja EU:sta Venäjälle tapahtuvissa viennissä. Työssä käytetään Venäjältä saatavaa tietoa, sillä suurimmat lopputulokseen vaikuttavat kuljetuskustannukset kuten kuljetus, tavaran käsittely ja välivarastointi syntyvät Venäjän puolella. Vienti EU:sta Venäjälle on kasvanut koko ajan tasaisella vauhdilla ja muodostanut samalla tavanomaisesta poikkeavia kuljetusmenetelmiä. Suomessa pk-yrityksillä ei ole resursseja perehtyä aiheeseen, mutta koko ajan yhä useammat yritykset harjoittavat kauppaa ohjaamalla tavaran valmistajalta suoraan vastaanottajalle. Silloin tavara on lähetettävä esimerkiksi eurooppalaiselta keskusvarastolta Venäjälle, jolloin säästytään turhista kuljetuksista Suomen kautta.
Työssä tutkitaan yleisimpiä käytössä olevia kuljetusmuotoja, rautatiekuljetuksen potentiaalia ja maantiekuljetuksen mahdollisuuksia. Siinä analysoidaan logistisen teorian pääpiirteitä, yritystoiminnan logistisia prosesseja samoin kuin EU:n vientisäädöksiä ja EU:sta lähtevien vientikuljetuksien organisointiongelmia. Käytössäni on logististen prosessien rakenteen metodologia.
Työssä suoritetaan vientiprosessin tutkimus ja esitetään suoritetun tutkimuksen tulokset. Tuloksien pohjalta tehdään päätökset. We have witnessed quite a few changes during the past quarter century: break-up of the Soviet Union, changes in the Finnish economic structure, the acceleration of globalization and with it changes in logistics. One must keep up with all this in order to be successful in business.
This is a study of choices that the EU makes in its distribution channels when exporting to Russia. The study uses data from Russia since the costs of transportation, handling and storing are carried by the buyer. Export from the EU to Russia has increased at a steady pace and while doing that has also caused a system of logistics that differ from the usual. Small and medium size Finnish companies do not have enough resources to familiarize themselves with the factors that comprise the cost of shipping. Yet more and more businesses utilize the services of specialized shipping companies delivering goods directly from manufactures to the customer. In this case shipments come from a central warehouse somewhere in Europe directly to Russia saving costs of unnecessary routing via Finland.
The study takes a look of the most common forms of shipping, the potential of railroads and ground transport. The study includes an analyses of the theory of logistics in general, processes of logistics in business as well as the EU legislature for export and problems of organizing shipping from the EU.
This paper contains a study of export processes and the results of the study. Conclusions of the paper are based on the above mentioned study.
Tässä diplomityössä tutkitaan myynti- ja toimituskanavien valintoja EU:sta Venäjälle tapahtuvissa viennissä. Työssä käytetään Venäjältä saatavaa tietoa, sillä suurimmat lopputulokseen vaikuttavat kuljetuskustannukset kuten kuljetus, tavaran käsittely ja välivarastointi syntyvät Venäjän puolella. Vienti EU:sta Venäjälle on kasvanut koko ajan tasaisella vauhdilla ja muodostanut samalla tavanomaisesta poikkeavia kuljetusmenetelmiä. Suomessa pk-yrityksillä ei ole resursseja perehtyä aiheeseen, mutta koko ajan yhä useammat yritykset harjoittavat kauppaa ohjaamalla tavaran valmistajalta suoraan vastaanottajalle. Silloin tavara on lähetettävä esimerkiksi eurooppalaiselta keskusvarastolta Venäjälle, jolloin säästytään turhista kuljetuksista Suomen kautta.
Työssä tutkitaan yleisimpiä käytössä olevia kuljetusmuotoja, rautatiekuljetuksen potentiaalia ja maantiekuljetuksen mahdollisuuksia. Siinä analysoidaan logistisen teorian pääpiirteitä, yritystoiminnan logistisia prosesseja samoin kuin EU:n vientisäädöksiä ja EU:sta lähtevien vientikuljetuksien organisointiongelmia. Käytössäni on logististen prosessien rakenteen metodologia.
Työssä suoritetaan vientiprosessin tutkimus ja esitetään suoritetun tutkimuksen tulokset. Tuloksien pohjalta tehdään päätökset.
This is a study of choices that the EU makes in its distribution channels when exporting to Russia. The study uses data from Russia since the costs of transportation, handling and storing are carried by the buyer. Export from the EU to Russia has increased at a steady pace and while doing that has also caused a system of logistics that differ from the usual. Small and medium size Finnish companies do not have enough resources to familiarize themselves with the factors that comprise the cost of shipping. Yet more and more businesses utilize the services of specialized shipping companies delivering goods directly from manufactures to the customer. In this case shipments come from a central warehouse somewhere in Europe directly to Russia saving costs of unnecessary routing via Finland.
The study takes a look of the most common forms of shipping, the potential of railroads and ground transport. The study includes an analyses of the theory of logistics in general, processes of logistics in business as well as the EU legislature for export and problems of organizing shipping from the EU.
This paper contains a study of export processes and the results of the study. Conclusions of the paper are based on the above mentioned study.