Social Networking Sites as a part of Medical Device Manufacturer's Marketing Communications
Remes, Santtu (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014080432627
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014080432627
Tiivistelmä
The purpose of the thesis is to examine how a medical device manufacturer can exploit social networking sites as a part of its everyday marketing communications. The ultimate goal is to create an ideal process of developing marketing communications in social networking sites as a medical device manufacturer with the help of theoretical knowledge and hands-on experience. Theoretical part examines the traditional process of developing marketing communications, defines social networking sites and presents marketing activities carried out on these sites as well as introduces the characteristics of healthcare technology industry. Empirical part is collected through participation in medical device manufacturer’s marketing operations and by observing effects of different factors and actions on social media marketing. In addition, completed interviews and a meeting with company’s personnel have been utilized for data collection. This part offers comprehensive information on the examined company’s current marketing operations, industry, and activities carried out on social networking sites. As a result of the thesis a comprehensive process description of integrating and using social networking sites as a part of company’s marketing communications was formed. With the help of the process description factors and actions which have an effect on marketing operations in social networking sites are presented and methods for further developing these activities are introduced. Diplomityön tavoitteena on selvittää kuinka terveysteknologian alalla toimiva lääkintälaitevalmistaja voi ottaa sosiaaliset verkkoyhteisöt osaksi markkinointiviestintäänsä ja kehittää jokapäiväistä toimintaansa niissä. Lopullisena tavoitteena on teoreettisen tietämyksen sekä osallistuvan havainnoinnin ja toiminnan kautta luoda optimaalinen prosessikuvaus siitä, kuinka lääkintälaitevalmistajan on mahdollista toteuttaa ja kehittää markkinointiviestintäänsä sosiaalisissa verkkoyhteisöissä. Työn teoreettisessa katsauksessa tarkastellaan perinteistä markkinointiviestintää, sosiaalisia verkkoyhteisöjä ja niissä tapahtuvaa markkinointia sekä terveysteknologian toimialan ominaispiirteitä. Työn empiirinen osuus on koottu yrityksen päivittäiseen markkinointitoimintaan osallistumalla ja havainnoimalla eri tekijöiden ja toimien vaikutuksia, sekä yrityksessä ja sen ulkopuolella toteutettujen haastatteluiden ja yhden suunnittelupalaverin avulla. Empiirinen osuus tarjoaa kattavaa tietoa tarkasteltavan yrityksen nykymarkkinoinnista, toimialasta sekä sosiaalisissa verkkoyhteisöissä tapahtuvasta toiminnasta. Työn tuloksena syntyi teoreettisen tietämyksen ja käytännön kokemuksen pohjalta kattava prosessikuvaus yrityksen markkinointitoiminnan kehittämisestä sosiaalisissa verkkoyhteisöissä. Prosessikuvauksessa huomioidaan kyseiseen toimintaan vaikuttavia tekijöitä, esitellään keinoja käytännön toiminnalle sekä arvioidaan kuinka yritys voi edelleen kehittää toimintaansa.