Jätteen kaasutus ja energiakäyttö
Lahtinen, Arttu (2014)
Diplomityö
Lahtinen, Arttu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014080732648
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014080732648
Tiivistelmä
Kiinteiden polttoaineiden muuntaminen kaasumaiseen muotoon eli
kaasuttaminen herätti jo vuosia sitten tutkijoiden kiinnostusta. Suomessa
yleinen mielenkiinto on viimeaikoina keskittynyt edullisempien
polttoaineiden kaasuttamiseen ja saatavan tuotekaasun polttamiseen.
Lahti Energian uudessa Kymijärvi 2 voimalaitoksessa kaasutetaan puuta ja
kierrätyspolttoainetta (REF). Saatava tuotekaasu jäähdytetään ja
suodatetaan, jotta epäpuhtaudet saadaan pois tuotekaasusta. Puhdistettu
tuotekaasu poltetaan kaasukattilassa korkeilla höyrynarvoilla.
Tuotekaasun jäähdyttämistä ei ole paljoa tehty eikä siitä ole juurikaan
tieteellistä tutkimusta eikä kokemusta. Tuotekaasun jäähtyessä partikkelit
tarttuvat lämpöpinnoille aiheuttaen kerrostumia. Kerrostumat heikentävät
lämmönsiirtoa olennaisesti.
Tämän työn tarkoitus on tutkia kaasutusprosessia, tuotekaasun jäähdyttimen
likaantumista sekä antaa lisätietoja likaantumiseen vaikuttavista tekijöistä. Transforming solid fuels into a gaseous form, i.e. gasification, started to
interest researchers many years ago. In Finland the general interest has
recently been focused on the gasification of more affordable fuels as well as
the burning of the gasification product gas.
Both wood and recovered fuel (REF) are gasified in the new Lahti Energia
Kymijärvi II power plant. The gasification product gas is cooled and filtered
in order to remove any impurities from the gasification product gas. The
cleaned gasification product gas is burned in the gas boiler with high steam
parameters.
The cooling of the gasification product gas is not very common and there is
not much scientific research or experience on the matter. As the gasification
product gas is cooling down, particles adhere to the heat transfer surfaces
and form layers. The layers significantly deteriorate the heat transfer.
The purpose of the present study is to investigate the gasification process
and the fouling of the gasification product gas cooler, as well as to provide
additional information about the factors contributing to the fouling.
kaasuttaminen herätti jo vuosia sitten tutkijoiden kiinnostusta. Suomessa
yleinen mielenkiinto on viimeaikoina keskittynyt edullisempien
polttoaineiden kaasuttamiseen ja saatavan tuotekaasun polttamiseen.
Lahti Energian uudessa Kymijärvi 2 voimalaitoksessa kaasutetaan puuta ja
kierrätyspolttoainetta (REF). Saatava tuotekaasu jäähdytetään ja
suodatetaan, jotta epäpuhtaudet saadaan pois tuotekaasusta. Puhdistettu
tuotekaasu poltetaan kaasukattilassa korkeilla höyrynarvoilla.
Tuotekaasun jäähdyttämistä ei ole paljoa tehty eikä siitä ole juurikaan
tieteellistä tutkimusta eikä kokemusta. Tuotekaasun jäähtyessä partikkelit
tarttuvat lämpöpinnoille aiheuttaen kerrostumia. Kerrostumat heikentävät
lämmönsiirtoa olennaisesti.
Tämän työn tarkoitus on tutkia kaasutusprosessia, tuotekaasun jäähdyttimen
likaantumista sekä antaa lisätietoja likaantumiseen vaikuttavista tekijöistä.
interest researchers many years ago. In Finland the general interest has
recently been focused on the gasification of more affordable fuels as well as
the burning of the gasification product gas.
Both wood and recovered fuel (REF) are gasified in the new Lahti Energia
Kymijärvi II power plant. The gasification product gas is cooled and filtered
in order to remove any impurities from the gasification product gas. The
cleaned gasification product gas is burned in the gas boiler with high steam
parameters.
The cooling of the gasification product gas is not very common and there is
not much scientific research or experience on the matter. As the gasification
product gas is cooling down, particles adhere to the heat transfer surfaces
and form layers. The layers significantly deteriorate the heat transfer.
The purpose of the present study is to investigate the gasification process
and the fouling of the gasification product gas cooler, as well as to provide
additional information about the factors contributing to the fouling.