Container logistic innovations in forest-energy sector: Markets, future service concepts and technical improvements
Laitinen, Tuuli; Föhr, Jarno; Karttunen, Kalle; Immonen, Mika; Ranta, Tapio (2014)
Laitinen, Tuuli
Föhr, Jarno
Karttunen, Kalle
Immonen, Mika
Ranta, Tapio
2014
Lappeenranta University of Technology. Technology Business Research Center (TBRC)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016112329550
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016112329550
Tiivistelmä
The report presents the results of the commercialization project called the Container
logistic services for forest bioenergy. The project promotes new business that is
emerging around overall container logistic services in the bioenergy sector. The
results assess the European markets of the container logistics for biomass, enablers
for new business creation and required service bundles for the concept. We also
demonstrate the customer value of the container logistic services for different market
segments. The concept analysis is based on concept mapping, quality function
deployment process (QFD) and business network analysis. The business network
analysis assesses key shareholders and their mutual connections. The performance of
the roadside chipping chain is analysed by the logistic cost simulation, RFID system
demonstration and freezing tests.
The EU has set the renewable energy target to 20 % in 2020 of which Biomass could
account for two-thirds. In the Europe, the production of wood fuels was 132.9 million
solid-m3 in 2012 and production of wood chips and particles was 69.0 million solidm3.
The wood-based chips and particle flows are suitable for container transportation
providing market of 180.6 million loose- m3 which mean 4.5 million container loads
per year. The intermodal logistics of trucks and trains are promising for the composite
containers because the biomass does not freeze onto the inner surfaces in the
unloading situations. The overall service concept includes several packages: container
rental, container maintenance, terminal services, RFID-tracking service, and
simulation and ERP-integration service. The container rental and maintenance would
provide transportation entrepreneurs a way to increase the capacity without high
investment costs. The RFID-concept would lead to better work planning improving
profitability throughout the logistic chain and simulation supports fuel supply
optimization. Raportti käsittelee Konttilogistiikka Innovaatiot kaupallistamishankkeen tuloksia.
Hankkeen tavoitteena oli edistää uusien konttilogistiikan palvelumarkkinoiden
syntymistä bio-energialogistiikka sektorille. Tulokset kuvailevat biomassalogistiikan
Euroopan markkinoita, uusien markkinoiden mahdollistajia ja tarvittavia
palvelukokonaisuuksia. Raportti kuvaa myös miten konttilogistiikan kokonaispalvelu
synnyttää arvoa eri markkinasegmenteissä. Palvelukonseptin analyysi toteutettiin
concept mapping, QFD ja liiketoimintaverkostoanalyysi työkaluilla, joilla selvitettiin
verkoston tärkeimmät toimijat ja niiden väliset yhteydet. Tienvarsihaketuksen
tehokkuutta arvioitiin logistiikka kustannuksen simulaation, RFID järjestelmän
demonstraation ja konttien jäätymistestien avulla.
Euroopan Unioni on asettanut 20% tavoitteen uusiutuvien energioiden käytölle, josta
biomassalla voidaan kattaa kaksi kolmannesta. Euroopan puupolttoaineiden tuotanto
vuonna 2012 oli 139,9 miljoonaa kiinto- m3 ja puupartikkelien tuotanto 69 miljoonaa
kiinto- m3. Erityisesti puupartikkelit ovat sopivia konttikuljetuksiin, joiden markkina
on 180,6 miljoonaa irto- m3 vuodessa tarkoittaen noin 4,5 miljoonaa konttikuljetusta.
Intermodaalit biomassa kuljetukset ovat erityisen lupaava sovelluskohde komposiitti
konteille jäätymättömyyden vuoksi, joka nopeuttaa merkittävästi lastien
purkuvaihetta. Konttilogistiikan kokonaispalvelukonsepti kattaa seuraavat palvelut:
konttien vuokraus ja huolto, terminaalipalvelut, RFID-seuranta palvelut, logistiikan
simulaation ja tietojärjestelmien integroinnin. Kuljetusyrittäjien näkökulmasta
konttivuokraus mahdollistaa kapasiteetin nostamisen ilman suuria investointeja.
RFID-seuranta tehostaa koko logistiikkaketjun seurantaa ja suunnittelua. Logistiikan
simulaatiolla voidaan optimoida polttoainetoimituksia käyttöpaikoille.
logistic services for forest bioenergy. The project promotes new business that is
emerging around overall container logistic services in the bioenergy sector. The
results assess the European markets of the container logistics for biomass, enablers
for new business creation and required service bundles for the concept. We also
demonstrate the customer value of the container logistic services for different market
segments. The concept analysis is based on concept mapping, quality function
deployment process (QFD) and business network analysis. The business network
analysis assesses key shareholders and their mutual connections. The performance of
the roadside chipping chain is analysed by the logistic cost simulation, RFID system
demonstration and freezing tests.
The EU has set the renewable energy target to 20 % in 2020 of which Biomass could
account for two-thirds. In the Europe, the production of wood fuels was 132.9 million
solid-m3 in 2012 and production of wood chips and particles was 69.0 million solidm3.
The wood-based chips and particle flows are suitable for container transportation
providing market of 180.6 million loose- m3 which mean 4.5 million container loads
per year. The intermodal logistics of trucks and trains are promising for the composite
containers because the biomass does not freeze onto the inner surfaces in the
unloading situations. The overall service concept includes several packages: container
rental, container maintenance, terminal services, RFID-tracking service, and
simulation and ERP-integration service. The container rental and maintenance would
provide transportation entrepreneurs a way to increase the capacity without high
investment costs. The RFID-concept would lead to better work planning improving
profitability throughout the logistic chain and simulation supports fuel supply
optimization.
Hankkeen tavoitteena oli edistää uusien konttilogistiikan palvelumarkkinoiden
syntymistä bio-energialogistiikka sektorille. Tulokset kuvailevat biomassalogistiikan
Euroopan markkinoita, uusien markkinoiden mahdollistajia ja tarvittavia
palvelukokonaisuuksia. Raportti kuvaa myös miten konttilogistiikan kokonaispalvelu
synnyttää arvoa eri markkinasegmenteissä. Palvelukonseptin analyysi toteutettiin
concept mapping, QFD ja liiketoimintaverkostoanalyysi työkaluilla, joilla selvitettiin
verkoston tärkeimmät toimijat ja niiden väliset yhteydet. Tienvarsihaketuksen
tehokkuutta arvioitiin logistiikka kustannuksen simulaation, RFID järjestelmän
demonstraation ja konttien jäätymistestien avulla.
Euroopan Unioni on asettanut 20% tavoitteen uusiutuvien energioiden käytölle, josta
biomassalla voidaan kattaa kaksi kolmannesta. Euroopan puupolttoaineiden tuotanto
vuonna 2012 oli 139,9 miljoonaa kiinto- m3 ja puupartikkelien tuotanto 69 miljoonaa
kiinto- m3. Erityisesti puupartikkelit ovat sopivia konttikuljetuksiin, joiden markkina
on 180,6 miljoonaa irto- m3 vuodessa tarkoittaen noin 4,5 miljoonaa konttikuljetusta.
Intermodaalit biomassa kuljetukset ovat erityisen lupaava sovelluskohde komposiitti
konteille jäätymättömyyden vuoksi, joka nopeuttaa merkittävästi lastien
purkuvaihetta. Konttilogistiikan kokonaispalvelukonsepti kattaa seuraavat palvelut:
konttien vuokraus ja huolto, terminaalipalvelut, RFID-seuranta palvelut, logistiikan
simulaation ja tietojärjestelmien integroinnin. Kuljetusyrittäjien näkökulmasta
konttivuokraus mahdollistaa kapasiteetin nostamisen ilman suuria investointeja.
RFID-seuranta tehostaa koko logistiikkaketjun seurantaa ja suunnittelua. Logistiikan
simulaatiolla voidaan optimoida polttoainetoimituksia käyttöpaikoille.