Yrittäjyyskasvatus yhteistyöverkostoissa
Hämäläinen, Suvi (2014)
Lataukset:
Pro gradu -tutkielma
Hämäläinen, Suvi
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014091144607
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2014091144607
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee Yrittäjyyskasvatuksen Mittariston -projektia, jossa tutkimuskohteena on peruskoulun ensimmäisen asteen luokan- ja aineenopettajien näkemys ja kokemus yrittäjyyskasvatuksen verkostoyhteistyöstä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten hyvin opettajat tuntevat verkostoyhteistyötä, mikä on heidän tietämyksensä yrittäjyyskasvatuksesta ja kuinka tämä näkyy heidän työssään ja opetuksessaan. Tutkimuksen otos on 450 opettajaa. Tulokset analysoitiin SPSS-tilastomenetelmäohjelmalla. Tilastollisina tutkimusmenetelminä käytettiin jakaumien frekvenssianalyysiä, Faktorianalyysin Pääkomponenttianalyysiä ja Kaksisuuntaista varianssianalyysia (Anova). Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että opettajien tiedot yhteistyö-verkostojen tarjoamista palveluista ovat hyvin hajanaiset. Ongelma jatkuu helposti niin kauan kunnes opettajien koulutusohjelmaan tuodaan lisää yrittäjyyskasvatus- ja yrittäjyysopintoja. Tämä pitäisi huomioida myös tulevissa opetussuunnitelmissa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille Yrittäjyyskasvatuksen mittariston tulosten kautta yrittäjyyskasvatuksen nykytila, tuoda ratkaisuja ehdotusten kautta opetukseen ja herättää keskustelua yrittäjyyskasvatuksen parantamiseksi. The purpose of this Master's thesis is to study the indicators of entrepreneurship education project. The scope in detail was to study elementary school first-degree class and subject teachers' experience of entrepreneurship education network of cooperation. The intent was to determine how well teachers are familiar with co-operative entrepreneur networks, what is their knowledge of entrepreneurship education and how this is reflected in their work and teaching methods. The total number of respondents in the survey is 450. Results were analyzed using the SPSS statistical method program. The statistical research methods used were Frequency Analysis, Principal Component Analysis within Factor Analysis and Two-way Variance Analysis (Two-way ANOVA). It can be concluded that teachers' knowledge in co-operative entrepreneur networks is highly fragmented. This problem can persist as long as the teachers' training program will contain more entrepreneurial studies. This should be taken into account in future curriculum of teachers. Aim of this study was to highlight entrepreneurship education instrument through the results of the current state of entrepreneurship education, to bring up ideas how to improve entrepreneurship education and to raise discussion to improve education for entrepreneurship.