Yhteisölliset verkkopalvelut – kirjallisuuskatsaus
Huhtiniemi, Pauli (2016)
Kandidaatintutkielma
Huhtiniemi, Pauli
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701191184
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201701191184
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on toimia johdantona yhteisöllisen verkkopalvelun käsitteeseen ja selvittää, mitä yhteisöllisellä verkkopalvelulla tarkoitetaan ja miten sen rakennetta voidaan kuvata. Lisäksi tavoitteena on selvittää, miten yhteisöllisiä verkkopalveluita voidaan luokitella, mikä motivoi ihmisiä osallistumaan niiden toimintaan ja miten käyttäjien suhdetta verkkoyhteisöön voidaan kuvata. Lisäksi pyritään tarkastelemaan, miksi yritysten ja muiden organisaatioiden kannattaa omistaa ja kehittää yhteisöllisiä verkkopalveluita.
Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksen muodossa tarkastelemalla aiheeseen liittyviä artikkeleita ja muuta kirjallisuutta. Työssä kuvataan yhteisöllisen verkkopalvelun tärkeimmät elementit, jotka ovat käyttäjät, päämäärä, sisältö ja tekninen alusta. Lisäksi esitellään eri tapoja luokitella verkkoyhteisöjä ja todetaan, että luokitteluun ei ole yhtä muita merkittävämpää tapaa. Suurin osa verkkoyhteisön käyttäjistä ei tuota aktiivisesti sisältöä, mutta myös epäaktiiviset käyttäjät voivat olla yhteisölle tärkeitä. Käyttäjät osallistuvat yhteisön toimintaan, jos kokevat saavansa siitä tarpeeksi hyötyä. Yrityksen omistamalla yhteisöllisellä verkkopalvelulla voidaan tehdä liiketoimintaa monella eri tavalla, mutta suorien tulojen muodostaminen voi olla vaikeaa. Yhteisöllisen verkkopalvelun kehitystyössä on tärkeää olla varautunut jatkuvaan kehitykseen julkaisun jälkeen. This Bachelor's Thesis functions as an introduction into the meaning of the term online community. Due to multiple different interpretations, this Thesis presents various ways of looking at online communities and their structure. In addition, the aim is to look at different categorisations and classifications of online communities as well as introduce relationship between users and the community and the motivators for the users to participate in online communities. After introducing the term, structures and user relationships and motivators, the Thesis takes into consideration the reasons behind owning and developing online communities for companies and organisations.
This Bachelor's Thesis is a literature review which represents articles and other studies written on online communities. This Thesis introduces the most important elements of an online community, which are users, purpose, content and technical platform. In addition, this Thesis presents different ways to categorize online communities and states that there is no one way above others. Most online community members do not actively produce content for the community, but still these passive members can be important to the community. Members participate in the community if they feel they get enough benefits out of their participation. When companies or organisations own online communities, they can harness those communities for bringing business value in multiple ways, but getting direct income can be difficult. Developing online communities require constant work and continuous development after launch.
Työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksen muodossa tarkastelemalla aiheeseen liittyviä artikkeleita ja muuta kirjallisuutta. Työssä kuvataan yhteisöllisen verkkopalvelun tärkeimmät elementit, jotka ovat käyttäjät, päämäärä, sisältö ja tekninen alusta. Lisäksi esitellään eri tapoja luokitella verkkoyhteisöjä ja todetaan, että luokitteluun ei ole yhtä muita merkittävämpää tapaa. Suurin osa verkkoyhteisön käyttäjistä ei tuota aktiivisesti sisältöä, mutta myös epäaktiiviset käyttäjät voivat olla yhteisölle tärkeitä. Käyttäjät osallistuvat yhteisön toimintaan, jos kokevat saavansa siitä tarpeeksi hyötyä. Yrityksen omistamalla yhteisöllisellä verkkopalvelulla voidaan tehdä liiketoimintaa monella eri tavalla, mutta suorien tulojen muodostaminen voi olla vaikeaa. Yhteisöllisen verkkopalvelun kehitystyössä on tärkeää olla varautunut jatkuvaan kehitykseen julkaisun jälkeen.
This Bachelor's Thesis is a literature review which represents articles and other studies written on online communities. This Thesis introduces the most important elements of an online community, which are users, purpose, content and technical platform. In addition, this Thesis presents different ways to categorize online communities and states that there is no one way above others. Most online community members do not actively produce content for the community, but still these passive members can be important to the community. Members participate in the community if they feel they get enough benefits out of their participation. When companies or organisations own online communities, they can harness those communities for bringing business value in multiple ways, but getting direct income can be difficult. Developing online communities require constant work and continuous development after launch.