Organisational integration of corporate responsibility through quality management
Ruotsalainen, Satu (2022)
Kandidaatintutkielma
Ruotsalainen, Satu
2022
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052438595
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2022052438595
Tiivistelmä
The current global issues, such as global warming, cause instability in the business environment. Due to this, governments, organisations, and consumers expect companies to behave more sustainably. Corporate responsibility (CR) focuses on creating more sustainable business in three aspects: social, economic, and environmental. An effective way to integrate CR into an organisation is through quality management (QM). QM is a leadership style building an organisational culture that supports quality. CR and QM are methods that support each other because they share similar ideas. For example, both revolve around a long-term organisational commitment that involves more effective resource usage.
This bachelor's thesis focuses on building a framework where CR and QM are distinct methods with similar characteristics. The theoretical framework has been created based on previous research. The empirical evidence presented in the research was collected through qualitative semi-structured interviews gathered from a case company's top management team (TMT) members. The case company is a Finnish medium-sized company that operates in the industrial field.
The findings indicate that CR and QM share similar values and practices, which suggests that they can be used simultaneously in an organisation. The integration process must include changes in organisation culture to include new practices effectively. The organisational culture must contain supportive values, communication towards stakeholders, and a supportive work atmosphere to guarantee success. Findings also indicate that the TMT members have a good chance to bring their personal values into the organisational decision-making. Maailmalla tällä hetkellä vallitsevat ongelmat kuten ilmastonmuutos lisäävät liiketoiminnan epävakautta. Sen seurauksena valtiot, organisaatiot ja kuluttajat vaativat kestävämpää käytöstä yrityksiltä. Yritysvastuu keskittyy rakentamaan entistä kestävämpää liiketoimintaa sosiaalisella, taloudellisella ja ekologisella tavalla. Yritysvastuu pystytään integroimaan organisaatioon tehokkaasti laatujohtamisen avulla. Laatujohtaminen on johtamistyyli, jossa organisaatiokulttuuri rakennetaan tukemaan laatua. Nämä metodit ovat toisiaan tukevia, koska ne jakavat keskeisiä ajatuksia. Esimerkiksi molemmat konseptit keskittyvät pitkäaikaiseen organisaationlaajuiseen sitoumukseen, jossa resursseja käytetään tehokkaasti.
Tämä kandidaatintyö keskittyy luomaan kehyksen, jossa yritysvastuu ja laatujohtaminen ovat erillisiä metodeja, jotka sisältävät samankaltaisia erityispiirteitä. Teoreettinen kehys on luotu aiempien tutkimusten pohjalta. Empiirinen todistusaineisto on kerätty kvalitatiivisin puolistrukturoiduin haastatteluin, joiden kohteena olivat case yrityksen johtoryhmän jäsenet. Case yritys on suomalainen keskikokoinen yritys, joka toimii teollisuusalalla.
Tutkimuksen päälöydökset osoittavat, että yritysvastuu ja laatujohtaminen ovat tarpeeksi samanlaisia arvoiltaan ja toimintatavoiltaan, jotta niitä voidaan käyttää samanaikaisesti organisaatiossa. Integraatioprosessiin on tärkeä sisällyttää organisaatiokulttuurin muuttaminen, jotta uudet käytännöt saadaan osaksi organisaatiota. Onnistuakseen organisaatiokulttuurin tulee sisältää asiaankuuluvia arvoja, sidosryhmäkommunikaatiota sekä tukevaa työilmapiiriä. Löydökset myös osoittavat, että johtoryhmän jäsenillä on hyvät edellytykset tuoda omia arvoja osaksi organisaatiota päätöksenteon kautta.
This bachelor's thesis focuses on building a framework where CR and QM are distinct methods with similar characteristics. The theoretical framework has been created based on previous research. The empirical evidence presented in the research was collected through qualitative semi-structured interviews gathered from a case company's top management team (TMT) members. The case company is a Finnish medium-sized company that operates in the industrial field.
The findings indicate that CR and QM share similar values and practices, which suggests that they can be used simultaneously in an organisation. The integration process must include changes in organisation culture to include new practices effectively. The organisational culture must contain supportive values, communication towards stakeholders, and a supportive work atmosphere to guarantee success. Findings also indicate that the TMT members have a good chance to bring their personal values into the organisational decision-making.
Tämä kandidaatintyö keskittyy luomaan kehyksen, jossa yritysvastuu ja laatujohtaminen ovat erillisiä metodeja, jotka sisältävät samankaltaisia erityispiirteitä. Teoreettinen kehys on luotu aiempien tutkimusten pohjalta. Empiirinen todistusaineisto on kerätty kvalitatiivisin puolistrukturoiduin haastatteluin, joiden kohteena olivat case yrityksen johtoryhmän jäsenet. Case yritys on suomalainen keskikokoinen yritys, joka toimii teollisuusalalla.
Tutkimuksen päälöydökset osoittavat, että yritysvastuu ja laatujohtaminen ovat tarpeeksi samanlaisia arvoiltaan ja toimintatavoiltaan, jotta niitä voidaan käyttää samanaikaisesti organisaatiossa. Integraatioprosessiin on tärkeä sisällyttää organisaatiokulttuurin muuttaminen, jotta uudet käytännöt saadaan osaksi organisaatiota. Onnistuakseen organisaatiokulttuurin tulee sisältää asiaankuuluvia arvoja, sidosryhmäkommunikaatiota sekä tukevaa työilmapiiriä. Löydökset myös osoittavat, että johtoryhmän jäsenillä on hyvät edellytykset tuoda omia arvoja osaksi organisaatiota päätöksenteon kautta.