Brändistrategian kehittäminen strategisen suunnitelun osana
Valén, Kalle-Petteri (2023)
Kandidaatintyö
Valén, Kalle-Petteri
2023
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231219155691
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20231219155691
Tiivistelmä
Brändit ovat yrityksille keskeisiä voimavaroja, ja niiden tehokas hallinta on liiketoiminnan menestyksen perusta. Brändit eivät kuitenkaan ole vakaita, vaan ne vaativat jatkuvaa analysoimista ja kehitystä säilyttääkseen kilpailuetunsa nopeasti muuttuvilla markkinoilla. Brändi- ja liiketoimintastrategian yhtenäinen toiminta voi edesauttaa tätä.
Tässä kandidaatintyössä tutkitaan brändistrategian kehittämistä sekä sitä, miten liiketoiminta- ja brändistrategia vaikuttavat toisiinsa. Tutkimuksessa keskitytään yhtenäisten ja johdonmukaisten strategioiden etuihin liiketoiminnassa ja siihen, miten se tuo yritykselle kilpailuetua markkinoilla. Tutkimuksessa määritellään brändi, brändistrategia sekä strateginen suunnittelu. Tällöin saadaan luotua ymmärrys tekijöistä, jotka vaikuttavat brändi- ja liiketointastrategian yhtenäiseen toimintaan. Työssä tarkastellaan Coca-Colan ja Applen liiketoimintaa ja sitä, miten niiden brändi- ja liiketoimintastrategia toimivat yhtenäisesti.
Tutkimuksessa havaittiin vahvan brändin tuovan paljon hyötyä yritykselle. Tämän myötä brändi- ja liiketoiminnanstrategian yhtenäinen toiminta edesauttaa yrityksien menestymistä markkinoilla ja vahvistaa kilpailuasemaa. Työssä tulee ilmi päätekijöitä, joiden avulla strategioista saadaan yhtenäisiä. Työssä kuitenkin todetaan, että näiden päätekijöiden yhteensovittaminen voi olla haastavaa ja vaatii huolellista suunnittelua.
Tässä kandidaatintyössä tutkitaan brändistrategian kehittämistä sekä sitä, miten liiketoiminta- ja brändistrategia vaikuttavat toisiinsa. Tutkimuksessa keskitytään yhtenäisten ja johdonmukaisten strategioiden etuihin liiketoiminnassa ja siihen, miten se tuo yritykselle kilpailuetua markkinoilla. Tutkimuksessa määritellään brändi, brändistrategia sekä strateginen suunnittelu. Tällöin saadaan luotua ymmärrys tekijöistä, jotka vaikuttavat brändi- ja liiketointastrategian yhtenäiseen toimintaan. Työssä tarkastellaan Coca-Colan ja Applen liiketoimintaa ja sitä, miten niiden brändi- ja liiketoimintastrategia toimivat yhtenäisesti.
Tutkimuksessa havaittiin vahvan brändin tuovan paljon hyötyä yritykselle. Tämän myötä brändi- ja liiketoiminnanstrategian yhtenäinen toiminta edesauttaa yrityksien menestymistä markkinoilla ja vahvistaa kilpailuasemaa. Työssä tulee ilmi päätekijöitä, joiden avulla strategioista saadaan yhtenäisiä. Työssä kuitenkin todetaan, että näiden päätekijöiden yhteensovittaminen voi olla haastavaa ja vaatii huolellista suunnittelua.