Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yhteistyön ja kommunikoinnin tarve tilaus-toimitusprosessin eri vaiheissa

Riepponen, Rene (2020)

Katso/Avaa
Yhteistyön ja kommunikoinnin tarve tilaus-toimitusprosessin eri vaiheissa.pdf (721.5Kb)
Lataukset: 


Kandidaatintyö

Riepponen, Rene
2020

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838099

Tiivistelmä

Jokaisen yrityksen kannalta on tärkeää saada heidän myymänsä tuotteet sovitussa ajassa ostajalle. Tällöin myös tilaus-toimitusketjun täytyy toimia toimittajalta yrityksen kokoonpanoon, jotta myyty tuote saadaan valmistettua ajoissa. Mitä suurempia materiaalivirrat ovat, sitä hankalempaa kokonaisuutta on hallita. Helpotusta yritetään tehdä tietojärjestelmien ja kehitettyjen informaatiotapojen kautta. Tarvitaan kuitenkin paljon ihmisten välistä kommunikointia eikä aina ole varmaa mikä tieto on oikeaa ja kuka sitä tarvitsee.

Tämä työ tehdään suomalaiselle globaalisti toimivalle teknologiayritylle. Yrityksellä on paljon erilaisia hankintoja, suuria volyymeja sekä kalliita yksittäisiä tuotteita. Tällöin on taloudellisesti tärkeää saada toimitukset täsmällisesti tarvepaikalle, koska jo yksittäinen toimituksen viivästyminen voi keskeyttää koko toiminnan. Lukuisat eri toimittajat, kuljetusyritykset sekä monimutkaiset toimitusketjut vievät läpinäkyvyyttä toimitusten seurannasta. Räätälöidyt tuotteet ja nimikkeiden määrä tuovat haasteita tilaus-toimitusprosessin tehokkuuteen. Tässä työssä käydään läpi ensin tilaus-toimitusprosessia yleisesti, jonka jälkeen teoriaa sovelletaan kohdeyritykseen. Tavoitteena on löytää yrityksen tilaus-toimitusprosessin ongelmakohtia informaation kulun kannalta. Prosessia tarkastellaan sekä toimintokohtaisesti että yhtenä kokonaisuutena. Prosessia tarkastellaan DMAIC -ongelmanratkaisumenetelmällä.

Tutkimuksen tuloksien mukaan monet eri tietojärjestelmät sekoittavat informaation kulkua. Tietoa on paljon ja se ei ole kaikissa järjestelmissä samaa, joten usein on turvauduttava sähköpostiin sekä muihin kommunikointivälineisiin. Prosessin alkupäässä tapahtuvat virheet johtavat siihen, että myös seuraavien toimintojen työ vaikeutuu. Keskeisenä tekijänä on suunnittelun onnistuminen aikataulussa.
Kokoelmat
  • Kandidaatin tutkintojen opinnäytetyöt [3867]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Lähetä palautetta | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste