Yhteistyön ja kommunikoinnin tarve tilaus-toimitusprosessin eri vaiheissa
Riepponen, Rene (2020)
Lataukset:
Kandidaatintyö
Riepponen, Rene
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838099
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051838099
Tiivistelmä
Jokaisen yrityksen kannalta on tärkeää saada heidän myymänsä tuotteet sovitussa ajassa ostajalle. Tällöin myös tilaus-toimitusketjun täytyy toimia toimittajalta yrityksen kokoonpanoon, jotta myyty tuote saadaan valmistettua ajoissa. Mitä suurempia materiaalivirrat ovat, sitä hankalempaa kokonaisuutta on hallita. Helpotusta yritetään tehdä tietojärjestelmien ja kehitettyjen informaatiotapojen kautta. Tarvitaan kuitenkin paljon ihmisten välistä kommunikointia eikä aina ole varmaa mikä tieto on oikeaa ja kuka sitä tarvitsee.
Tämä työ tehdään suomalaiselle globaalisti toimivalle teknologiayritylle. Yrityksellä on paljon erilaisia hankintoja, suuria volyymeja sekä kalliita yksittäisiä tuotteita. Tällöin on taloudellisesti tärkeää saada toimitukset täsmällisesti tarvepaikalle, koska jo yksittäinen toimituksen viivästyminen voi keskeyttää koko toiminnan. Lukuisat eri toimittajat, kuljetusyritykset sekä monimutkaiset toimitusketjut vievät läpinäkyvyyttä toimitusten seurannasta. Räätälöidyt tuotteet ja nimikkeiden määrä tuovat haasteita tilaus-toimitusprosessin tehokkuuteen. Tässä työssä käydään läpi ensin tilaus-toimitusprosessia yleisesti, jonka jälkeen teoriaa sovelletaan kohdeyritykseen. Tavoitteena on löytää yrityksen tilaus-toimitusprosessin ongelmakohtia informaation kulun kannalta. Prosessia tarkastellaan sekä toimintokohtaisesti että yhtenä kokonaisuutena. Prosessia tarkastellaan DMAIC -ongelmanratkaisumenetelmällä.
Tutkimuksen tuloksien mukaan monet eri tietojärjestelmät sekoittavat informaation kulkua. Tietoa on paljon ja se ei ole kaikissa järjestelmissä samaa, joten usein on turvauduttava sähköpostiin sekä muihin kommunikointivälineisiin. Prosessin alkupäässä tapahtuvat virheet johtavat siihen, että myös seuraavien toimintojen työ vaikeutuu. Keskeisenä tekijänä on suunnittelun onnistuminen aikataulussa.
Tämä työ tehdään suomalaiselle globaalisti toimivalle teknologiayritylle. Yrityksellä on paljon erilaisia hankintoja, suuria volyymeja sekä kalliita yksittäisiä tuotteita. Tällöin on taloudellisesti tärkeää saada toimitukset täsmällisesti tarvepaikalle, koska jo yksittäinen toimituksen viivästyminen voi keskeyttää koko toiminnan. Lukuisat eri toimittajat, kuljetusyritykset sekä monimutkaiset toimitusketjut vievät läpinäkyvyyttä toimitusten seurannasta. Räätälöidyt tuotteet ja nimikkeiden määrä tuovat haasteita tilaus-toimitusprosessin tehokkuuteen. Tässä työssä käydään läpi ensin tilaus-toimitusprosessia yleisesti, jonka jälkeen teoriaa sovelletaan kohdeyritykseen. Tavoitteena on löytää yrityksen tilaus-toimitusprosessin ongelmakohtia informaation kulun kannalta. Prosessia tarkastellaan sekä toimintokohtaisesti että yhtenä kokonaisuutena. Prosessia tarkastellaan DMAIC -ongelmanratkaisumenetelmällä.
Tutkimuksen tuloksien mukaan monet eri tietojärjestelmät sekoittavat informaation kulkua. Tietoa on paljon ja se ei ole kaikissa järjestelmissä samaa, joten usein on turvauduttava sähköpostiin sekä muihin kommunikointivälineisiin. Prosessin alkupäässä tapahtuvat virheet johtavat siihen, että myös seuraavien toimintojen työ vaikeutuu. Keskeisenä tekijänä on suunnittelun onnistuminen aikataulussa.