Laskentatoimen tulevaisuuden työ ja koulutuksen vastaavuus tulevaisuuden osaamistarpeisiin
Elo, Tytti (2020)
Pro gradu -tutkielma
Elo, Tytti
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051938294
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020051938294
Tiivistelmä
Taloushallinnon ja laskentatoimen alan työelämä on murroksen keskellä. Erityisesti digitalisaatio ja uusien, kasvavien teknologioiden kehitys muokkaavat työelämää, työn luonnetta sekä osaamistarpeita. Osaamistarpeiden muutos vaikuttaa myös alan koulutukseen, jonka tarkoituksena on valmistella tulevaisuuden ammattilaisia työelämään. Tässä pro gradu -tutkielmassa on kyse alan tulevaisuuden työelämästä, tulevaisuudessa tarvittavasta osaamisesta sekä koulutuksen vastaamisesta tulevaisuuden tarpeisiin.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia taloushallinnon ja laskentatoimen opiskelijoiden näkemyksiä ja odotuksia alan tulevaisuudesta, osaamistarpeista sekä koulutuksen vastaavuudesta tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Näkemysten selvittämiseksi rajatun alueen korkeakouluopiskelijoille toteutettiin sähköinen kyselytutkimus, jossa kysyttiin heidän odotuksiaan ja arvioitaan tulevaisuuden työelämästä sekä alan koulutuksesta. Kyselytutkimuksen tulosten käsittelyssä hyödynnettiin kuvailevaa analyysiä ja tilastollisia testejä.
Kyselyyn saatiin yli 100 vastausta eri kohdekorkeakoulujen opiskelijoilta. Kyselyn tuloksista selvisi, että opiskelijat odottavat alan tulevaisuuden työelämän olevan melko todennäköisesti erilaista kuin nykyään, mutta arvioivat opintojen yleisesti valmistavan heitä keskimääräisesti melko hyvin sitä varten. Opiskelijat ovat tunnistaneet alan muutoksen, sillä tulosten perusteella he odottavat useiden muutosvoimien vaikuttavan alan työelämään huomattavasti, minkä lisäksi he pitävät myös useita kyselyyn määriteltyjä muutosskenaarioita todennäköisinä alan tulevaisuudessa. Näkemykset muutosskenaarioiden toivottavuudesta vaihtelevat.
Tulosten perusteella monia kyselyssä määriteltyjä osaamisalueita odotetaan tarvittavan hyvin todennäköisesti tulevaisuudessa, mutta niihin havaittiin liittyvän myös oppimiskuiluja: useita osaamisalueita koetaan tarvittavan todennäköisemmin kuin niitä koetaan opittavan. Tuloksista selvisi myös, että opiskelijat pitävät erityisesti käytännön työelämään ja todellisiin yrityksiin liittyviä koulutustapoja hyvin tulevaisuuden työelämään valmistavina.
Kyselyn avulla kerättiin poikkileikkausaineisto, jossa havaintojen määrä oli rajallinen. Aineistoa pidettiin näytteenä populaatiosta, joten tulokset eivät välttämättä edustaneet täysin koko kohderyhmää. Tuloksista saatiin kuitenkin ainakin suuntaa-antavaa viitettä siitä, millaisena opiskelijat näkevät tulevaisuuden työelämän, minkälaisia taitoja he odottavat tulevaisuudessa tarvittavan ja miten he kokevat opintojen vastaavan tulevaisuuden tarpeita. The work in the field of accounting and financial administration is in the middle of a transformation. In particular, digitalization and the development of new emerging technologies are shaping the work in general, the nature of work and the skills needed in the future. The change in the skills demands also affects accounting education as the education aims to prepare future professionals for work. This Master’s thesis focuses on the future of work in the field, the skills needed in the future and the responsiveness of education to future needs.
The purpose of this study was to explore accounting and financial administration students’ views and expectations of the future in the field, the skills demands and the responsiveness of education to future needs. In order to examine the views, an electronic questionnaire was distributed to accounting students of a few specified universities and universities of applied sciences. The questionnaire investigated students’ expectations and assessments of future work and their education. The results were processed through descriptive analysis and statistical tests.
More than 100 responses were received from students of different target universities. The results revealed that students expect that the future work in the field will quite likely be different from today, but they also estimate that in general, their studies prepare them quite well, on average, for it. Students have recognized the change in the field as based on the results, they expect several forces of change to have a significant impact on the work in the field, and they also expect that several change scenarios, identified in the questionnaire, will likely actualize in the future. Their views on the desirability of different change scenarios vary.
Based on the results, students expect that many of the skills and competences identified in the questionnaire will very likely be needed in the future, but some learning gaps related to them were also found: several skills areas are expected more likely to be needed than they are assessed to be learned. The results also suggested that education methods related to practical work and actual companies are seen to be especially preparative for the future work.
The questionnaire was used to collect cross-sectional data, which contained a limited number of observations. The data was regarded as a specimen, instead of a sample, of the population so the results probably did not represent the entire target group. However, the results provided at least some referential insights into students’ views and expectations of the future work and the skills needed in the future as well as assessments on the responsiveness of education to future needs.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia taloushallinnon ja laskentatoimen opiskelijoiden näkemyksiä ja odotuksia alan tulevaisuudesta, osaamistarpeista sekä koulutuksen vastaavuudesta tulevaisuuden työelämän tarpeisiin. Näkemysten selvittämiseksi rajatun alueen korkeakouluopiskelijoille toteutettiin sähköinen kyselytutkimus, jossa kysyttiin heidän odotuksiaan ja arvioitaan tulevaisuuden työelämästä sekä alan koulutuksesta. Kyselytutkimuksen tulosten käsittelyssä hyödynnettiin kuvailevaa analyysiä ja tilastollisia testejä.
Kyselyyn saatiin yli 100 vastausta eri kohdekorkeakoulujen opiskelijoilta. Kyselyn tuloksista selvisi, että opiskelijat odottavat alan tulevaisuuden työelämän olevan melko todennäköisesti erilaista kuin nykyään, mutta arvioivat opintojen yleisesti valmistavan heitä keskimääräisesti melko hyvin sitä varten. Opiskelijat ovat tunnistaneet alan muutoksen, sillä tulosten perusteella he odottavat useiden muutosvoimien vaikuttavan alan työelämään huomattavasti, minkä lisäksi he pitävät myös useita kyselyyn määriteltyjä muutosskenaarioita todennäköisinä alan tulevaisuudessa. Näkemykset muutosskenaarioiden toivottavuudesta vaihtelevat.
Tulosten perusteella monia kyselyssä määriteltyjä osaamisalueita odotetaan tarvittavan hyvin todennäköisesti tulevaisuudessa, mutta niihin havaittiin liittyvän myös oppimiskuiluja: useita osaamisalueita koetaan tarvittavan todennäköisemmin kuin niitä koetaan opittavan. Tuloksista selvisi myös, että opiskelijat pitävät erityisesti käytännön työelämään ja todellisiin yrityksiin liittyviä koulutustapoja hyvin tulevaisuuden työelämään valmistavina.
Kyselyn avulla kerättiin poikkileikkausaineisto, jossa havaintojen määrä oli rajallinen. Aineistoa pidettiin näytteenä populaatiosta, joten tulokset eivät välttämättä edustaneet täysin koko kohderyhmää. Tuloksista saatiin kuitenkin ainakin suuntaa-antavaa viitettä siitä, millaisena opiskelijat näkevät tulevaisuuden työelämän, minkälaisia taitoja he odottavat tulevaisuudessa tarvittavan ja miten he kokevat opintojen vastaavan tulevaisuuden tarpeita.
The purpose of this study was to explore accounting and financial administration students’ views and expectations of the future in the field, the skills demands and the responsiveness of education to future needs. In order to examine the views, an electronic questionnaire was distributed to accounting students of a few specified universities and universities of applied sciences. The questionnaire investigated students’ expectations and assessments of future work and their education. The results were processed through descriptive analysis and statistical tests.
More than 100 responses were received from students of different target universities. The results revealed that students expect that the future work in the field will quite likely be different from today, but they also estimate that in general, their studies prepare them quite well, on average, for it. Students have recognized the change in the field as based on the results, they expect several forces of change to have a significant impact on the work in the field, and they also expect that several change scenarios, identified in the questionnaire, will likely actualize in the future. Their views on the desirability of different change scenarios vary.
Based on the results, students expect that many of the skills and competences identified in the questionnaire will very likely be needed in the future, but some learning gaps related to them were also found: several skills areas are expected more likely to be needed than they are assessed to be learned. The results also suggested that education methods related to practical work and actual companies are seen to be especially preparative for the future work.
The questionnaire was used to collect cross-sectional data, which contained a limited number of observations. The data was regarded as a specimen, instead of a sample, of the population so the results probably did not represent the entire target group. However, the results provided at least some referential insights into students’ views and expectations of the future work and the skills needed in the future as well as assessments on the responsiveness of education to future needs.