Tiehankkeiden suunnittelu - Ympäristön tilan selvitys ja ympäristövaikutusten arviointi
Kotisalo, Kaisa (2006)
Tiivistelmä
Tämä diplomityö on tehty ohjeeksi väyläsuunnittelijoille, tiehankkeiden suunnittelussa tehtävään ympäristön tilan selvittämiseen sekä ympäristövaikutusten arviointiin.Työn toimeksiantajana on Tieliikelaitoksen Konsultoinnin Suunnittelupalvelut. Tutkimusongelmaa lähestyttiin selvittämällä aikaisemmin suunnittelussa käytettyjätyöskentelytapoja ja -menetelmiä sekä tarkastelemalla aiemmin tehtyjä tiensuunnittelun asiakirjoja. Selvitys keskittyi Tieliikelaitoksen ja sitä edeltäneen Tielaitoksen toimintaan, mutta työssä tarkasteltiin myös muiden asiantuntijoiden laatimia suunnitelmia.
Työn lähtökohtana oli laatia ohje, jonkaavulla suunnittelijat voivat tehdä suunnitelmaan kuuluvan ympäristötiedon käsittelyn itsenäisesti. Hankkeissa, joissa näin toimitaan, oletetaan ympäristövaikutusten jäävän melko vähäisiksi eikä niissä vaadita YVA-lain mukaista menettelyä.
Laaditun ohjeen myötä eri suunnittelijoiden laatimat tiehankkeiden suunnitelmat yhtenäistyvät ympäristötiedon käsittelyn osalta, sillä aiemmin yhtenäistä käytäntöä ei ole ollut. Suunnitelmien laatu paranee ja ympäristövaikutusten arviointi helpottuu samaan ohjeeseen kootun tiedon avulla. Ohjeen aikaansaaman suunnittelutoiminnan kehittyminen näkyy vasta, kun ohjetta on sovellettukäytännössä hankkeiden suunnitteluun. This Master's thesis was created as a tool for the evaluation of the state of the environment and forenvironmental impact assessment in road design. The study was commissioned by the Engineering Design Services of the Finnish Road Enterprise's Consultancy. Theresearch problem was approached by finding out which working methods and processes had been used earlier and by examining road design documents. This study concentrated on the activity of the Finnish Road Enterprise and its predecessor, the Road Administration, but also designs of other experts were studied.
The objective of this study was to prepare a guide which helps designers independently approach the environmental information of designs. Such an approach involves projects where the environmental impacts are assumed small and conformity with the law on environmental impact assessment is not required.
With the help of this guide, the state of the environment in road designs can be handled in a uniform manner by different designers. The informationcollected into this guide will improve the quality of designs and facilitate the assessment of environmental impacts. The positive effects of the guide on roaddesign can only be seen after it has been used in practice.
Työn lähtökohtana oli laatia ohje, jonkaavulla suunnittelijat voivat tehdä suunnitelmaan kuuluvan ympäristötiedon käsittelyn itsenäisesti. Hankkeissa, joissa näin toimitaan, oletetaan ympäristövaikutusten jäävän melko vähäisiksi eikä niissä vaadita YVA-lain mukaista menettelyä.
Laaditun ohjeen myötä eri suunnittelijoiden laatimat tiehankkeiden suunnitelmat yhtenäistyvät ympäristötiedon käsittelyn osalta, sillä aiemmin yhtenäistä käytäntöä ei ole ollut. Suunnitelmien laatu paranee ja ympäristövaikutusten arviointi helpottuu samaan ohjeeseen kootun tiedon avulla. Ohjeen aikaansaaman suunnittelutoiminnan kehittyminen näkyy vasta, kun ohjetta on sovellettukäytännössä hankkeiden suunnitteluun.
The objective of this study was to prepare a guide which helps designers independently approach the environmental information of designs. Such an approach involves projects where the environmental impacts are assumed small and conformity with the law on environmental impact assessment is not required.
With the help of this guide, the state of the environment in road designs can be handled in a uniform manner by different designers. The informationcollected into this guide will improve the quality of designs and facilitate the assessment of environmental impacts. The positive effects of the guide on roaddesign can only be seen after it has been used in practice.